keep on moving babeh ...

Happy Browsing Allz .. click my nuff nuff too ok ;) ..and ... please come again next time ...P/S: Let me know if i forgot to follow u back ok ..

Ahad, 24 Mei 2009

Laksa Power


hemm ... akhirnya aku berjaya juga memasak laksa favourite aku ni ... maklum laa skang ni kelas dah takde ... tengah cuti .. soo projek lain .. tak berjalan lagi .. soo harini aku ajak adik ipar aku gi Econsave n borong semua ramuan yg diperlukan ... dalam hati terasa macam nak beli lebih je barang @ rencah laksa ni .. soo aku beli je la ... sekejap je masak nye .. blend . tumis ... campak semua masuk .. gelegak ..dah siapp ..

asalnye resepi ni dapat masa tengok rancangan memasak bersama Saleh Yaakob kat chanel astro .. nampak macam sedap je .. soo aku ngan Ibu pun ape lagi .. terus jalankan misi la .. leh katakan minggu tu dok makan laksa ni aje la ... well .. masak masa raya pun .. memang licin beb .. kejap aje abis ... sooo kat sini aku share lagi sekali resepinya .. sape yg rajin tu .. cuba lah k ... mana tau kena ngan selera korang lak ... nanti kasik komen pepanjang sket kat bawah ni pendapat korang pasal resepi ni ... selamat mencuba ...















Bahan-bahan :

1 paket spegeti @ fetucine
Blend halus bahan kat bawah ni .........
2 hiris halia
8 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
Cili boh/cili kering ikut pedas
bahan lainn ...........
1 tin besar sardine (ambil isi sahaja & di lecek kasar)
RM 1 santan
Bunga kantan
Daun kesum
Asam keping
Garam
Minyak untuk menumis
Cara-cara masak :
1. Panaskan minyak masak dan tumiskan bahan-bahan yang telah di kisar halus sehingga naik minyak
2. Masukkan santan, Ikan sardine, asam keping, bunga kantan dan daun kesum.
3. Masak sehingga menggelegak n rasa masam masin nya.

Spegeti :
Jerang air yg banyak didalam periuk dan dicampurkan sedikit garam & minyak masak. Setelah air mendidih barulah dimasukkan spegeti & masak sehingga spegeti lembut.

Bahan Hiasan/ulam yang dimakan bersama laksa :- Timun - Daun salad - nenas kalo nak - Bawang besar - Cili merah - Limau nipis jika suka -Telur rebus



senang je ... cuba lah


Kadangkala...susah utk di terangkan, pening kalau di fikirkan, sakit hati kalau di ikutkan, mati jiwa kalau di turutkan, so.. HanTam SajAlaH..
~It'S OnLy Me~

- Amietz -

Tiada ulasan:

hmmm .. soo ...

Dah Follow Jijah ???

Dah Follow Jijah ???
har..har har ... sabo je laa serindit ni tauu ... dia cakap meh nak kasik jijah femess ... ramai follower dalam sekelip mata ...hahaha ni lah dia kasik ... ahaks ...lawak la ko serindit oittt ...tak tahann ... 30058 follower ...perghhhhh ... kejong Jijah japs ... ahaks .. thanks buddy ;) ..wink .. wink .. click je kat sebelah atas tu kalo nak follow ...

Jijah Ohh Jijah

Daisypath Anniversary tickers

Seiring & sejalan ...

Daisypath Anniversary tickers

Me & Vicky