keep on moving babeh ...

Happy Browsing Allz .. click my nuff nuff too ok ;) ..and ... please come again next time ...P/S: Let me know if i forgot to follow u back ok ..

Selasa, 29 Disember 2009

Panjang nye kuku diaa ...


ni dari mail ... saja jijah post .. soo kalau dah tau ... jgn lak kite buat k ...

Sekarang ni ramai yang pakai cincin... tapi ikut suka dia je.. sunnah nabi
jarang nak ikut .... Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang
panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang babi ooppss khinzir
lembut sikit, jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang panjang....
bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemua babi-babi
tersebut.... potonglah kuku anda.

The Truth
Jangan ada niat simpan kuku panjang, walaupun hanya 1 mm atau pun hanya
jari kelingking.. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas
apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga
bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak. Orang
Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun
degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku
jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat
cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan
boleh diterima masuk ke dalam kepala.

Percayalah. Untuk yang bujang beringat lah. Kalau hendak cari pasangan dan
mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang
sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.

Additional info
Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis
manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita
mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk
kesihatan dan kebersihan diri sendiri Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada
Saidina Ali rhu. sesudah bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda
kesayangan, Nabi Muhammad Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau
memakai cincin pakailah di
1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)

dan jangan memakai pada
1] jari tengah
2] jari telunjuk

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan
jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu
kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.

Perhatian : Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan.
p/s: saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara
ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat
Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi
saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut
sunnah Nabi saw. senang je kita dapat kita pahala.

hehehe dedolu jijah suka kerat kuku kat beranda umah .. sbb nye ... jeng jeng jeng... mesti brader seblah umah tu kuar lepak lepak kat beranda tuu ... elelele macam laa jijah tak tau dia selalu skodeng jijah tuu ....mana dia pi ek skang ni? hahaha mesti dia dah tua skang ni ...

~ It'S OnLy Me ~
weeee

Tiada ulasan:

hmmm .. soo ...

Dah Follow Jijah ???

Dah Follow Jijah ???
har..har har ... sabo je laa serindit ni tauu ... dia cakap meh nak kasik jijah femess ... ramai follower dalam sekelip mata ...hahaha ni lah dia kasik ... ahaks ...lawak la ko serindit oittt ...tak tahann ... 30058 follower ...perghhhhh ... kejong Jijah japs ... ahaks .. thanks buddy ;) ..wink .. wink .. click je kat sebelah atas tu kalo nak follow ...

Jijah Ohh Jijah

Daisypath Anniversary tickers

Seiring & sejalan ...

Daisypath Anniversary tickers

Me & Vicky