keep on moving babeh ...

Happy Browsing Allz .. click my nuff nuff too ok ;) ..and ... please come again next time ...P/S: Let me know if i forgot to follow u back ok ..

Rabu, 3 Mac 2010

dulu dan sekarang...

dulu dan sekarang .. dah banyak berubah ...
aku masih ingat .. masa kekecik ... ibu masih gunakan dapur minyak tanah atau dapur arang .. tiap minggu ... aku akan di kerah ke kedai .. beli barang barang dapur ... termasuk la sumbu dapur dan pelita ... masa beli minyak tanah tu ... siap kena pam minyak lam botol ... hehehe .. kelako lak rasa ...

masa kekecik .. memang la rasa seronok .. macam main pondok pondok pun ada ... diterangi lampu minyak tanah ... belajar dan mengaji ... tak ada Tv untuk di tonton .. yang ada ... cerita lucu dari apak dan saudara ... tapi kejap aje la ... tapi masa tu .. kalau malam hari .. takde lak rasa panas dan rimas macam zaman sekarang ekk .. sejukk jer ... tambah lak masa tinggal di FRIM .. kalau hujan turun lebih dari 3 hari ... memang sejuk bagai di Cameron ... kalau bercakap ... wap air jelas n nyata keluar .. ber wap wap .. heheheh ... terasa laa macam kat negara omputess .. hahah..

mmm .. bila balik kampung .. naik bas berjam jam .. siap ada kena roadblock .. polis check atas bas .. sorang sorang..dah la jauh perjalanan .. sakit montot asyik duduk jerr ... tapi perkhidmatan bas masa tu ... siap ada kasik jajan .. air kotak ngan kek buah ..siap ada tisu lap muka yang wangii...sampai di kampung (kat bandar) ..kena naik kenderaan lain lagi untuk ke dalam kampung ... ada laa turun naik bas 2-3 kali .. mmm tak senang macam sekarang .. start enjin .. zoomm .. sampai depan pintu rumah .. kan?

kat kampung ... aku rasa macam aku ni dah kaya sikit la ... sbbnye ... kat kampung .. dorang guna dapur kayu ... hembus hembus pakai batang buluh tuu ... abis moncong ngan muka hitamm .. hehehe... selalu .. aku macam kejakunan sikit .. tambah bila moyang aku dok giling rempah .. nak buat kari ke ape .. dok menempek je nengok dia buat sampai siap ....
pepagi .. moyang aku akan buatkan kuih dangai ... panas panas ... sedapp ... lagik yang hangus tuu :))... mmm ..aku kan kuat makan .. sayang le kat cucu cicit dia ni ... kalau dapat ikan sungai yang aku memancing pagi dan petang tu .. atau dapat kumpul banyak siput ... wahhh seronok ... rasa macam makan besar .. puas sangat ...

maklum le .. aku ni bukan nye bandar sangat ... duk area luar bandar gak aper ... kalao orang masuk semak menebas .. aku penah gak menebas .. tebang pokok .. cangkul tanah wat batas ... tanam sayur ..bela ayam .. semua tu aku penah buat masa kekecik dulu ... tapi tuk suka suka laa .. bukan untuk cari rezeki ...

skang dah jauh beza senang nye ... petik suis .. semua menyala ... yg panas jadi sejuk .. yang kedut jadi kemas .. yang mentah boleh masak ... yang hidop pun boleh mati ... hehehhee ... canggih ekk ...

tu je aku nak citer ...
~ It'S OnLy Me ~
weeee

2 ulasan:

Billet-DOux berkata...

Huhu.. laennya masa dulu ngan sakrg. Mak bilet slalu ckp kalo nak balik kg dia "Dulu dan skrg laen, bersyukurlah dgn apa yang ada."

Farah berkata...

seronok baca cerite u dulu2 ni..

hmmm .. soo ...

Dah Follow Jijah ???

Dah Follow Jijah ???
har..har har ... sabo je laa serindit ni tauu ... dia cakap meh nak kasik jijah femess ... ramai follower dalam sekelip mata ...hahaha ni lah dia kasik ... ahaks ...lawak la ko serindit oittt ...tak tahann ... 30058 follower ...perghhhhh ... kejong Jijah japs ... ahaks .. thanks buddy ;) ..wink .. wink .. click je kat sebelah atas tu kalo nak follow ...

Jijah Ohh Jijah

Daisypath Anniversary tickers

Seiring & sejalan ...

Daisypath Anniversary tickers

Me & Vicky