keep on moving babeh ...

Happy Browsing Allz .. click my nuff nuff too ok ;) ..and ... please come again next time ...P/S: Let me know if i forgot to follow u back ok ..

Isnin, 9 Mei 2011

Supper 2-nite

 Malam ni macam rajin je pulak nak masak .. n tetiba rasa nak makan serawa durian dengan crepe@lempeng (konon la rajin sangat nak buat lempeng tu) ... lagipun ada la sebijik durian yg mengkal dalam peti .. daripada terbuang sesia ... baik la aku masak serawa .. cicah roti .. mavless..

tak tau la korang buat cemana.. tapi sempoi abis je ibu ajar kat aku dulu ...

masak manisan@gula kerek @ gula kabung dalam air ..didihkan sampai larut..
letak sekali daun pandan kasik wangi..
secubit garam ....
then masuk durian mengkal .. kalo durian dah masak n lembik ... letak last sbbnye kang tinggal bijik je
then masuk santan ..
kasik mendidih @masak santannya .. siapp...

versi lain ....
ada yg suka letak tepung jagung kasik kuah dia pekat ...  (aku tak suka)
ada juga versi masukkan telur yg dah di pukul untuk jadikan dia nampak lain sikit.. yg ni kalau pakai lempuk durian @ durian korang sikit sangat .. sedap gak versi yg ini ...

ape pun ... aku nak ngap dulu ye .. si syatrah dah abis sekeping roti dia cicah n ngap .. abis kuah kering dia hirup .. hahaha kiranya dia makan sampai sendawa la .. suka betul dia dengan buah durian ni .. sama macam neneknye ... suka durian..

kat opis aku ada gak orang jual serawa ni .. tapi aku tak suka sangat .. sbbnye .. dah la dia buat kuah tu manis giler ... tapi masin terlajak pulak.... jadi macam meloyakan tekak jer bila makan ... bagi aku .. garam tu secubit je dah le ... buat dia rasa lelemak sikit je .. bukan nak kasik rasa masin giler ... tak tau aaa kot memang taste dia cenggitu ..dua kali aku beli memang rasa macam tu la jugak .. futus hangin loorr ...tapiii... laku gak aku nengok..bila petang tu ..memang dah tinggal bijik je dalam tray...

~ It'S OnLy Me ~
weeee

6 ulasan:

Rozali berkata...

Assalamualaikum Jijah

amboiiiiii
kegemaran saya tu

Wassalam

ayie berkata...

sedapnyee.. dah lama tak makan durian :)

azmnor berkata...

Salam Jijah...,

saya suka juga benda alah tu tapi sekarang ni dah tak leh makan...sikit nak rasa ok laa...

durian tu kalau campur ngan santan mentah ,taruk cili dan bawang ckit ...makan ngan nasi panas ....mau satu periok habis....

Jijahh @ f.k berkata...

Azam : wahh ye ke ? tak pernah cuba lagi tu .. biasa kalau di kelantan .. kami makan dengan pulut .. jadi le namanya pulut durian .. lebih kurang macam makan pulut mangga jugak la ...

Jijahh @ f.k berkata...

Rozali : wahh balik ni beli durian keh .. suh mem masakkan ...

Jijahh @ f.k berkata...

Ayie ... sodap bila cicah roti

hmmm .. soo ...

Dah Follow Jijah ???

Dah Follow Jijah ???
har..har har ... sabo je laa serindit ni tauu ... dia cakap meh nak kasik jijah femess ... ramai follower dalam sekelip mata ...hahaha ni lah dia kasik ... ahaks ...lawak la ko serindit oittt ...tak tahann ... 30058 follower ...perghhhhh ... kejong Jijah japs ... ahaks .. thanks buddy ;) ..wink .. wink .. click je kat sebelah atas tu kalo nak follow ...

Jijah Ohh Jijah

Daisypath Anniversary tickers

Seiring & sejalan ...

Daisypath Anniversary tickers

Me & Vicky