keep on moving babeh ...

Happy Browsing Allz .. click my nuff nuff too ok ;) ..and ... please come again next time ...P/S: Let me know if i forgot to follow u back ok ..

Rabu, 28 September 2011

Tattoo paling hidup ... Lawak lagi gilerr..

 ada satu pertandingan dijalankan ... misinya .. mencari tattoo sape yg nampak paling hidup .... soo ada 3 peserta tampil ...

peserta pertama ... tattoonya berbentuk naga yang berlingkar di lengannya ... soo bila ditanya .. bagaimana yg nampak hidup tattoonya ...dia pun menggerak-gerakkan tangannya (macam ikan berenang) menggeliang geliut naga di lengan nya .... nampak cantik dan sungguh hidup ....
maka ramailah orang bertepuk tangan ... sbb sukakan tattoo peserta pertama ....

sooo kini turn peserta kedua ....
kali ini .. tattoonya butterfly ... dilakar besar...  bebetul di tengah belakang antara dua bahu ...
bila ditanya .. macam mana ianya nampak hidup .... dengan gagahnya dia menggerak gerakkan ... segala otot dan muscle di bahagian belakang ... layaknya seperti seorang body builder .... fuhhh nampak lagi real dan hidup ... sekali ini ... bertambah gamat dewan jadinya .....

seterusnya ... di tampilkan peserta ketiga ... dengan lakaran bunga raya di bahagian atas bahu ...
nampak kecil dan biasa sahaja.... sooo memasing tercengang dan kehairanan ....

Pengadil : Bunga Raya ??? .. soo bagaimana yg menampakkan ianya special dan hidup ????

dengan gagah dan eksyennye .. dia berjalan ke hadapan dan menunjukkan tattoo bunga rayanya kepada pengadil dan penonton ...

Peserta ke 3 : ahhhhhhh mudah saja ..... ini buktinya ..... (lalu mengangkat tangannya ke atas dan menampakkan koleksi bulu ketiaknya .) ...Nahhhhhh .... lihat saja akarnya ... lebat dan subur lagiiiiiii....


Special thanks to Kak Magdalena ..yang telah menceriakan hari kami ....
Gambar daripada Mr. Gooogle.

~ It'S OnLy Me ~
weeee

Selasa, 27 September 2011

kisah laki bini .... lawak

 sepasang suami isteri ... suaminya kedekut sikit .. satu hari dorang berdua pegi la kat kedai ... si suami pun panggil la pelayan ....

Pelayan : ye encik .. nak minum apa ?
suami : Kopi berapa?
Pelayan : panas 50sen ... sejuk seringgit...
suami : hmmmm ....kopi panas dua ..

pelayan pun pegi ke dapur n bawak la 2 cawan kopi panas ....

suami : (dengan serius suami dia cakap) hah .. cepat habiskan .. nanti kalau sejuk mahalll ...
bini : terpaksa laaa minum cecepat walaupun panas sbb  takut kena bayar mahal ...

adoiii macam macam laaa ....


~ It'S OnLy Me ~

weeee

BENGKEL @ KUCHING

BENGKELLL ... syiok kat sini ... hujan selebatnya dah 2 hari .. tapi .. time petang masa kami dok berbengkel ... hahaha time tu mula laa mata naik stim nak tidooo ... hehehe ... sabo je lah kan ... tapi kira ok la.. malam tido best ... sejuk ....


ikut plan .. seminggu aku akan berada di sini ... Ahad lepas ... lepas abis je exam .. terus aku gi makan n balik pack baju ... flight petang jam 5 .. sampai dalam jam 7 lebih ... ramai juga peserta kali ni ... kami di bahagi kepada dua kumpulan ... pengajar dan penyelia ... pengajar akan belajar memacam teknik baru untuk buat ABM ... penyelia lak akan buat modul khas utk cikgu cikgi kami ... harap semua ok ... cumanya .. makan tak best sangat ... 

lawak gak dorang ni ... hari hari mengajar orang-orang tua pun masih lagi nerves nak berucap kat belah depan ... mula laa memasing haru biru ... siap leh lupa apa nak cakap ... tapi ada juga yg hebat ... keluar je kat depan masa pengucapan awam .. terus baca bait-bait puisi ..perghhh meremang kejap bulu roma aku ...

then bila dah mula buat alat bahan .. udahhhh .. semua tak ingat nak makan minum ... tak ingat nak naik tido n rest ... tekun kemain dok buat menda alah tu haaa .... kreatif gak dorang ni ... memacam pesen ada ... siap dok mengaler gambo mengalahkan bebudak tadika ....
hmmm ... tapi tu ah .... time kursus jgn ingat boleh rilek okeh .. lagi lagi kalo jadi urusetia ... URUS LAGI SETIA tauuu .... kelas mula jam 8 pagi ... rehat tengahari ... sambung petang .. rest n makan malam... then kelas malam mula jam 8 sampai 11.30 malam ... time jam 12 baru abis kemas n so on .. jam 12 baru le settle n panjat tangga naik bilik .... tidooo ... tak sedar ape dahh ...

hehehe tapi satu hal yg tak payah susah otak mak pikir .... 6 kali makan daaaaaaaa.... kalo 1 thn kursus ini macam ... mau gemuk macam lembu cherolet ... gemuk n mantopppp ....hehehe bukan aku aaa .. sbb aku memang dah gebu n mantoppp ... hiks ...


~ It'S OnLy Me ~
weeee

Ahad, 25 September 2011

M'bang ...

mmm saja nak share ...  actually .. boleh dikatakan kalo setiap kali aku ke pasar  ... aku akan nampak buah mbang ni ... tapi takde la pulak aku ambik n cium bau dia ...


soo masa malam aku di rumah panjang ng. beguang ... kengkawan aku ni beli n belah la untuk kami makan masa makan malam tu ... sedap rupanya buah tu ... seriussssss ... sedappppppppp ... baru la aku tau istimewanya dia ... (buah yg kekecik kaler itam tu buah dabai..)

macam buah bacang je rasanya .. cumanya dia lebih tebal . banyak serat.... warna coklat dan besarrrrrrr... tak tau la kalau ada penyakit atau tidak ... kalau buah bacang kat kampung aku tu .. mak aiii .. sikit je dapat rasa ... yg lain tu dah kena makan dek kumbang @ ulat berengga kumbang tu laaa ...

masa singgah cari buah dabai kat pasar sibu ..aku nampak banyak buah tu .. soo aku pun beli laa 4 biji utk di rasa oleh family n kengkawan opis  .. dorang pun 1st time rasa .. risau gak masa nak bawak tu .. mana la tau buah buahan takleh bawak keluar ke ape ...sib baik lepasss ...

gambar semua dari mr Goo ..

~ It'S OnLy Me ~
weeee

Sabtu, 24 September 2011

Rumah panjang ...siri 2 .. Mabuk miloo

 oo yeah ... aku janji nak update citer umah panjang kan ..sori la lambat ... skang ni minggu exam ... esok last paper aku ... harapnya aku dapat menjawab dengan jayanya .. aminnn ...






sooo .. destinasi aku seterusnya ke Rumah Panjang Nanga Beguang .... daripada Kanowit .. aku kena naik bot yg singgah-singgah n kena cakap nak berenti kat rumah panjang nanga Beguang tu... tak sampai 2 jam dah sampai ... jam 3.30 bot dari sibu singgah di kanowit ambik orang .. aku rasa jam 4.30 atau 5 lebih aku dah sampai kat sana ... (gambar jeti kanowit)


programnya di waktu malam... soo kena la aku bermalam di sana semalaman.
heee 1st time datang ke rumah panjang .. ape tah lagi nak bermalam ... awal awal lagi dorang dah suruh aku bersiap ... sebabnye dia kata malam takde lampu ... nanti susah ... then dorang gotong royong masak memacam .. syukur .. merasa gak aku makan nasik malam tu ... kalo tidak .. kering gak aku gamaknye macam sebikut ;))... malam tu makan nasik dengan sambal .. buah dabai .. sup ayam .. ikan kekecik (tak ingat nama) yg di tangkap dari sungai ... kepak ayam ... perghh ... sambal dia paling superb ... tapi takot lak sakit perut .. mana nak di tala kalo memalam buta aku terdesak nanti ?? ..
elok jam 8.30 ... bermula laa program kami ... peserta minta buat sebelah malam sebab siangnya dorang sebok nak menanam padi .. soo ok je lah ..hebat juga dorang ni ... dah macam makan kacang jer ... tak sampai 5 minit dah siappp ... mak aiii terkujat gak aku kejap ..siap aky tanya .. senang sangat ke ???.... (gambar tengah bagi ucapan ekkk ... bukan karok)

elok semua siap ... kami di jemput untuk ngirupp dulu di rumah sebelah ... salah sorang peserta jugak ...hebat akak tu .. siap leh speaking london ..walau buta huruf tauu .. korang boleh ??? hahaha ... penangan masa zaman kena jajah dulu ... walau tak reti membaca .. tapi boleh speaking ..

soo lepas simpan barang ... aku n kengkawan gi umah sebelah ... daripada 14 orang yg ada malam tu ... aku sorang je tak minum tuuu (tuak) ... ada gak di pelawa .. heeeee .. mekacihhh je lahh....,. siap dorang cakap ... kami mabuk minum tuak ... kamu mabuk minum miloo la amie   .. haduuuu .. satu penyiksaan bagi aku nak ngabihkan segelas milooooooooo ... wa tak suka milooooo ... tapi kalo dah orang kasik ... terpaksa la gua ambik ati ... sedot sikit sikit ... sempat la dorang minum sorang 4 gelass .. aku 1/2 gelas je milooo ... saja minum lelambat .. kang kalo minum cecepat .. buatnye dia tambah lagi dalam gelas aku ?? sape nak sedut ???... (tuan rumah berbaju pink ngan kain batik)

balik umah yg aku menginap tu dah  jam 2 pagi  .. memasing lepak lagi kat meja makan .... ... dorang ajak lepak lagi ... makan makan kuaci sambil minum ... siap tuan umah masak megi lagik ... wah wahhhhh .. megiiii .. satu bahana gak bagi aku ... aku memang tak berhajat utk makan ... tapi mak dia awal awal dah sua semangkuk megi ... arghhhhhhhh parahhhhhhhhhh .... memang ting tong aku malam tu ... jam 3 lebih baru semua beredar ... terus terjun atas tilam ..

jam 5 pagi bergegas kami bersiap n gerakkk ..destinasi seterusnya KAPIT ...

~ It'S OnLy Me ~
weeee

Jumaat, 23 September 2011

Kalo dah takde ONG .. nasib ko la labuu..



 Lepas satu satu daaa .... alhamdulillah aku diberi kesihatan yang baik dalam masa-masa cenggini ... cumanya ada la beberapa dugaan ... cthnye tangan aku yg kebas tak rasa ape ape akibat mengemas n angkat kotak yg berat macam badak sumbu tu ... (hahaha serius wehh aku cakap ... nahas laa sape yg keje kat lebri tu kalo nak pindah memindah bangunan tu ... masakkkkkkk ... )... huh ... nak cirit rasanya mengangkat beratus ratus kotak tu haaa ... nampak je lebri aku kecik .. tapi buku dia ... BANYAAAAAAAAAKKKK sangat ......

Hari Isnin tu .. aku singgah le opis .. kekonon nak mengemas barang aku bagai ... nahhh ... lain pulak yg kena kemas nye ... tapi takpe la .. lambat laun kena gak kemas lebri tu .. tempat aku tu bebila leh buat (gamaknye bulan depan baru aku masuk opis kalo aku tak kemas ari Isnin tu) .... hari Selasa aku gi keje .. dengan niat yang sama la jugak .. nak kemas tempat aku ... udahnye .. kemas lebri lagi .. kali ni dorang pasang rak buku ... walawaehhhh .... yg ni ok le sikit .. kurang sikit berat dari badak sumbu ... ada la macam berat kerbau seko ... tapi sbb masih kosong ... larat le lagi kederat aku menariknye ... (heheh sbb tu panggil kerbau) .. tapi ... tu pun dah terasa sakit gak tulang belakang aku ni ....

aritu masa dok mengangkat kotak ... tah cemana aku nak tolak la kotak yg dah siap seal tu ... kebetulannya aku pakai stokin sbb kasut "krok" aku ni macam bergetah sikit ... payah le nak jenjalan atas carpet ..elok je aku dalam posisi nak buat bangkit tubi (cara pompuan yg sandar kat atas bangku tu..) .. alih alih bukan kotak yg gerak ... kaki aku yg kebelakang ... terus aku jatuh dengan dua lutut aku terhentak ke lantai ... sakit tuuuuuuuu .... terus terasa kat tulang belakang ... (hehehe sama ada kotak tu yg berat macam badak .. aku aku dah abis kederat kot...)

sooo .. hari Selasa tu ... aku dok betulkan rak yg dah lekat kat dinding tu ..bukan ape .. kemain lagi kuat dia berayun .. dah macam jongkang-jongkit lakk .. langsung tak stabil .. ada jugak nanti yg jatuh berterabur buku buku aku .. ... masa tu aku sesambil lap habuk kat rak paling bawah .. soo ... aku duduk laa bersila macam makcik-makcik dok siang bawang kat majlis kenduri tu haaa ...

tapi elok je aku dok check rak tu ... alih alih jatuh sekeping besi alas buku rak yang paling atas ... Sempat lagi aku  mengelak ... ehhhh.......... rupanya kawan dia pun terjun sekali ... penutup rak paling atas tu ha ... haduuuuuuu ... ape lagi .. bersilat laa aku ... baekkkk punya tepisssss ... jari aku la jadi mangsa ... udah selak aku kat situ ... nak nangis maluuu ... sakit giler koooooooo .... dok terkepit kepit laaa aku dok menahan sakit tu haaa ... abisssss biruuuuuuuuuuuu ... haduuu .. dah la nak exam ni .. tangan kanan lak tu ... jangan laaa sampai takleh nak menulis ... udah le tangan ni rasa kebas n lengoh ... tulis jawapan dalam masa 3 jam .. panjang tuuu ... tapi takde la bengkak macam jari dalam gambo tuuu .. hehehe eksyen je ... pinjam gambo kat intenet .... aku nye jari warna biru kemerah merahan n bengkak sikit jerrr... uishhh kalo rupa cenggitu bengkaknye .. cemana aku nak menulis dooooooo ...

sib baik arini dah kurang sakit ... n takde la kebas sangat ... heheh teringat masa dok buat kaji selidik .. nak pegang pen pun tak larat ... asyik jatuh jer ... udah macam makcik makcik kelas buta huruf tu menulis jerrr ... kekejap betulkan pensen .. kekejap kutip pensel .. hehehe ... 

gambo kat atas tu yg sebelum pindah punya ... saja nak tunjuk betapa banyaaaaaaaaaaaaakk nye kotak kotak hasil kegigihan kami dok punggah masuk kotak ... gheeee macam tak percaya pun ada ... yg ada kerusi tu semua kami punya barang ... lom kira yg dalam bilik n rak rak hiasan ape semua ... haaa ambik koooo ...banyak takkk ??

~ It'S OnLy Me ~
weeee

Khamis, 22 September 2011

Jiwa kacau ..


 Jiwa kacau betul aku semalam ... kenapa laa dia datang lagi dalam hidup aku ... kenapa laa aku ni baik sangat melayan je dia ?.. asal dia ada masalah je ... cari aku .. dok citer pasal family dia .. wife dia ... apa yg dah jadi ... owhh .. tolong lahh .. dah tu mula la merepek meraban melalut dok ingat kenangan lalu ..


apa yg dah habis ... habis lah ... jgn la lagi nak ungkit n sambung ... lagipun aku dah pernah bagi peluang .. itu dulu .. bukan sekarang .... apa pun .. aku tak pernah mendoakan yg tak baik buat kamu ... selain aku doakan agar kamu bahagia walau bagaimana juga perjalanan hidup kamu ...

cuma satu je aku minta .... jgn kamu ganggu perjalanan hidup aku lagi ... :(
broken hearted .....

~ It'S OnLy Me ~
weeee

peristiwa lalu .... faham tak??

Satu masa pernah terjadi peristiwa ...
3 hari 3 malam ... hilang pertimbangan ...
hujan ... ribut ... tsunami pun ada...
mujurlah 3 hari saja ...
akhirnya semua reda ... alhamdulillah ...
tetiba teringat sbb heran ... kenapa tiba tiba dia muncul semula selepas sekian lama ...
pelik gak ni ...
hehehehe jilat kahak sendiri ekkk ???
hmmm .. dugaan buat kamu ...


TITLE: Persimpangan yang kita lalui ..........
DATE: 11/16/2007 18:43:05
STATUS: publish
BODY:

Sedang Aku melalui sebuah jalan yang indah dan berwarna-warni, tiba-tiba aku melihat di pertengahannya terbahagi kepada dua persimpangan .. rupanya tanpa aku menyedari jalan yang aku sangkakan lurus dan tiada penghujungnya sama seperti jalan yang pernah aku lalui sebelum ini. bersimpang siur dan semakin pudar warnanya....

Antara dua persimpangan kiri dan kanan ... aku berada di tengah tengahnya ... termangu dan tidak dapat membuat keputusan ... satu jalan masih berwarna warni namun dihiasi tompokan hitam yang mencacatkan calitan warnanya. satu jalan lagi aku dapati berliku liku dan putih warnanya.

Hati meronta-ronta untuk melalui jalan yang indah itu tampa memikirkan tompokan yang mencacatkan... Namun disebalik tompokan itu, terlihat warna warna ceria sama seperti yang aku miliki. warna-warna yang gembira melalui jalan sama yang aku lalui.... mewarnai jalan yang sama aku lalui ... Namun corak yang dihasilkan berbeza dari corak yang aku lukiskan. Hati berkata ... aku mampu mewarnai tompokan hitam itu .. namun aku tak sampai hati .. kerana tompokan itu ibarat bunga bunga yang menghiasi warna-warna yang sedia ada ......

Haruskah aku meneruskan perjalanan yang berwarna warni ??? .. atau melalui jalan yang putih bersih warnanya???. haruskan aku mula mencorakkan dan mewarnai jalan yang baru aku lihat, tapi belum tercalit warna-warna di dada kanvasnya yang luas itu??

Ditengah tengah persimpangan itu .. aku rebah .. lemah tidak berdaya untuk meneruskan langkah ku ini... aku tidak berdaya mencorakkan kembali warna-warna indah yang pernah aku hasilkan .. aku tak mampu untuk melalukannya. dan aku juga tidak sampai hati melalui jalan berwarna warni yang banyak tompokan hitam itu... dan mewarna tompokan hitam itu ....

Puas aku memikirkan dan puas aku menangis. jalan mana yang harus aku pilih... aku tak dapat menentukannya Mengapalah aku terlalu leka mewarnai dan terlupa melihat jalan di belakang ku yang telah aku hiasi warnanya ... mengapalah aku terlalu leka dalam dunia yang aku miliki tampa memikirkan kemungkinan aku mungkin gelincir dari landasannya ... mungkin aku juga adalah tompokan hitam itu yg memalit di sebalik warna-warna yang ada ... mungkin aku juga adalah tompokan yang mencacatkan baginya ...

Tuhanku ..berikanlah aku kekuatan untuk melaluinya .. hambamu ini tidak berdaya lagi untuk mewarnai segalanya sekali lagi ... hamba mu ini terlalu lemah ...

Dalam diam .. hati berkata .. biarlah akhirannya entah dimana .. akan aku bina jalan di antara keduanya .. akan aku lihat warna yg beralun alun berwarna warni dan tompokan hitam itu .. dan seandainya aku tompokan hitam itu .. akan aku berhenti mencacatkan warna itu ... biarlah ia terus menari-nari mewarnai jalan yang luas itu. akan aku pilih jalan aku sendiri andainya gelincir juga ...

hati kecil berkata ... tuhanku .. terima kasih diatas kasih sayang dan perhatianmu .. sesungguhnya cubaan mu ini adalah bukti engkau menyayangi diriku ... ku mohon padamu .. agar diberikan kekuatan dan kasih sayang belas kasihmu berpanjangan.. usahlah kau ketepikan dan janganlah engkau membiarkan hambamu yang lemah ini .. sesat dalam gelita .. sinarilah dan tunjukkan aku jalan yang harus aku lalui ....andai masih ada kasih sayang dari mu tuhan....

Hati ... usahlah meraguinya lagi ... usahlah memaksa dirimu .. aku tahu kau tak mampu menahannya lagi .. tunggulah hingga saatnya tiba ... kita akan kembali kepadanya .. tunggulah harinya ... kau akan gembira juga ..... kau akan kembali padanya ........

Jalan ... usahlah kau terlalu berliku-liku dan menyukarkan warna-warna untuk mencoretkannya ... warna-warna itu akan tetap setia mewarnai jalan mu walau kemana saja kau pergi ... usahlah kau menyukarkannya lagi .. usahlah kau bina lagi simpang seperti ini ... warna-warna itu belum tentu mampu terus mencorakkannya... usahlah kau palitkan kehitaman padanya lagi selepas ini .... sesungguhnya dia akan sentiasa menari-nari gembira mewarnai mu ... pilihlah warna warna yang engkau sukai bagi melukiskan corak-coraknya di dadamu ..... ia pasti akan gembira ...

warna-warna ... teruskanlah menari dan mewarnai .. sesungguhnya jalan itu masih menanti mu disana .. ianya tak akan berhenti sebelum sampai penghujungnya ... janganlah kau biarkan ianya kosong tidak bermaya ... andai ada tompokan hitam mengganggumu warnailah sedaya upayamu ... anggap saja tompokan hitam itu ibarat bunga bunga yang pernah berkembang menghiasi lamanmu ... bunga itu akan layu juga nanti ...

aku?? .. aku lah hati itu ... aku lah juga yang pernah menjadi warna-warna itu .. yang pernah menari-nari disana ... yang pernah melukiskan corak corak didadanya .. dan aku juga merupakan tompokan hitam bagi warna-warna lain itu .. itulah aku baginya ....

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

~ thats the end of me after all ..
~ thats the end of me after one year ...
~ thats the end of me
~ thats the end
~ thats me .... never ending story before its end forever.

November 17, 2007

~ It'S OnLy Me ~
weeee

Rabu, 21 September 2011

Skandle baru ... hiks

 Semalam aku berjumpa seseorang ... masa tu aku dengan jiran-jiranku tengah makan-makan di kedai .. ada 2-3 orang lelaki di meja sebelah .. salah sorang tu tetiba pandang aku ... soo aku senyum lah ... senyum kan sedekah ... sweet jugak dia ...
rupanya dia kawan salah sorang jiranku ... (hiksss .. soo yg tadi dia senyum tu kat kawan aku ke? alamakkkk..malu nyeee) ... soo kami pun di perkenalkan ... dari situ .. kami berborak sakan .. dari hal kerja .. sampai la hal family dan diri memasing ...
dia nampak lembut je ... very humble .. suka buat lawak... aku lak..asyik ketawa jerr... dia tak abis abis citer..
belah petang kami janji nak jumpe lagi....
soo petang tu kami lepak 2 orang pulak ... dia banjer makan-makan... then kami jenjalan n lepak makan ice cream... dia cakap dia suka tengok aku ketawa... aku senyum jee... soo kami gerak nak balik .. dia tanya..kalau dia ajak aku kuar lagi ... aku sudi tak??? aku senyum n cakap ..sure ..y not ... (gheeeeeee sweeetnye diaaaaaaa)
elok aku tengah lambai ... sekali lagu Maher Zain kat HP bunyik...... dah pagiiiiiiii :(:( ....ahhhhhh sadissssssss... kan bagus kalo bebetul kenyataan :(..

~ It'S OnLy Me ~
weeee

Selasa, 20 September 2011

Lelakiiiiiiiiiiiiiiiii ....


 tadi aku sampai di LCCT dalam jam 8.30 malam ... dalam kereta .. semua ada .. termasuk la anak buah aku yg dua orang tu ... soo ... bila kete start jalan je ...
si syatrah pun cakap .... BAPAKKK ... NAK KENCINGGG.....
soo bapaknye berenti la kat petronas tepi hiway LCCT ke banting tu..... aku pun kuar bawak dia pi tandas .. tepi bangunan petronas tu tandas lelaki .. si syatrah ni dah melulu nak masuk ... aku pun cakap ...


aku : KAKAK .. NI TAK BOLEH MASUK ... TANDAS LELAKI ....
syatrah : ABIS ... YG PEREMPUAN PUNYA MANA ??
aku : KAT BELAKANG NI KOT ...
lepas Syatrah melepaskan hajatnya ... kami pun gerak ke kereta .... aku jalan belah depan .. syatrah follow ... tetiba je dia melencong ke tandas lelaki n jenguk ke dalam n jerit kuat kuat ....

Syatrah : LELAKIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

korang bayangkan ... buatnye ada lelaki kat dalam tu ... maunye tak terkejut ???
hahaha aku rasa.. kalo yg ada hajat pun ... terus tak jadik ....
budak ni sorang .. memacam aaa perangai dia ....

~ It'S OnLy Me ~
weeee

Isnin, 19 September 2011

Rumah panjang .. siri 1



Memula datang .. rasa macam lama giler.. mana tak nye.. aku sensorang jerr.. dah la pegi kat tempat yg aku belum pernah sampai. tapi takpe la.. selagi aku dapat cari seseorang yg dapat membantu aku sepanjang program ni.. dah di kira sangat beruntung.

Sedar tak sedar .. esok dah nak balik .... malam ni aku bermalam di Kapit ... esok ..insyaallah aku akan gerak dari kapit ke Sibu.. n dari Sibu .. terbang ke kl semula ...
soo ..sekali ni memang destinasi aku ke rumah panjang je ... semuanya ada 6 rumah panjang untuk di cover ... alhamdulillah ... dengan bantuan semua staff di kawasan ... mudah sikit urusan aku ...
Hari pertama aku cover 2 rumah panjang di kawasan Kanowit ...  memula risau juga ... awal awal lagi aku dah beli biskut .. mana lah tahu .. dalam masa masa kecemasan... di Kanowit memang susah sikit aku nak makan ... kedai melayu dah la kurang ... tutup pulak tu ... sib baik kedai runcit cina ada ... soo dapat la aku beli biskut dan air susu untuk bekal makan malam tu.. tapi ..tetiba lak penyelia kawasan Kanowit tu sms ajak keluar makan malam ... wahhh bersyukur sangat ..almaklum lee tekak yg jarang makan biskut .. rasa sadis lak bila kena santap biskut pagi ke petang .. heheh soo malam tu aku dapat la menjamah NASIK goreng ayam ..Alhamdulillah. .. pepagi tu .. aku sarapan biskut dan baki 1/2 lagi susu semalam ... dapat la bertahan ... sementara bergerak ke destinasi seterusnya.

soo jam 8 gerak ke " rumah awan nanga poi " di kawasan Kanowit ..naik bot panjang ..sambutan dia amat mengharukan ..awal lagi dorang dah bersiap n tunggu aku sampai ..semua beratur kat depan rumah Tuai rumah panjang tu..soo kami mula program dalam jam 9.30..  siap jam 12.30 ... ramah juga peserta di sana ...3 orang tuai rumah panjang datang... termasuk 1 ketua kampung ...

hehe kat sana .. dorang hidang air teh panas ngan BISKUT... wahhh sedang elok le ..sbb masa aku dok sembang ngan tuai n ketua kampung ... memang perut aku dah mula berkeroncong cik limah ... aku rasa ada la 3 bungkus aku makan biskut julies yg ada cream kacang tu.. tetiba rasa ..betapa sedapnye sebikut nii (sebikut ni panggilan biskut antara aku n kengkawan lama)

elok je aku dok sembang ngan pakcik yg bawak bot panjang tu... siap dia offer aku ... nak tengok tak buaya ?? wahhh ... bikin gua serammm ... tapi ok je ... sekadar tengok ... tapi kebetulan takde la pulak ... siap dia tunjuka ku memacam sepanjang meredah sungai tu .. satu yg aku rasa bagus ... memula aku heran kenapa lak kawan aku ni bawak payung ... takut ujan kot >> upenye ... naik bot tu ... panas leee ... sooo dia tutup depannye dengan payung ... takde la panas membakar kulit .. hmmmm terkena lagi aku ... sun burn lepas lom baik ... kalo korang nak tau ... muka aku ni skang kemerahan ..ingat dak citer drunken master?? apek tua yg asyik minum jer .,, n ajar kungfu mentadak tu ?? hahaha hidung dia kan merahhh je memanjang .. haaa sama laaa ngan aku ... kira nasib baik aku bawak spek mata itam ... kira ok la kan ... cuma berbekas kat idong je la ... ngan lengan aku (makin gelap lagik daripada dulu masa aku bawak kuda besi)

then hari ke 2 aku ke rumah panjang Nanga Beguang ....

 hmmm 2 be continued okehh .... gambo lama berzaman nak upload nih ....


~ It'S OnLy Me ~
weeee

Jumaat, 16 September 2011

last day kat opis lama

Syukur Alhamdulillah ... akhirnya misi berpindah pejabat dah selesai ... walau unit aku di jadualkan berpindah sebelah petang ... tapi semuanya selesai di keluarkan jam 11... takde la aku kena tunggu sampai 3-4 pagi kat opis ... syukur sangat ....

walau hanya kami ber 5 ... syukur jugak kami dapat selesaikan semua walau tampa kehadiran orang lain ... ye lah ... nak buat cemana kalo orang lain takmo tolong ... ada juga 2-3 orang datang .. tapi dorang buat hal sendiri ... aku pun takde la nak susahkan dorang walau dah di offer (tak hinginnn sbb geram lagik kes semalam) ..

sooo aku berdua di opis lama ... 3 orang di opis baru ...
kat opis baru... aku sempat singgah 30 minit je ... tak sempat nak buat ape .. cumanya aku check pc je .. elok dah dorang pasang .. baru nak bukak kotak .. pilot dah call ..suh tunggu kat bawah ... alaaaaa .. bulan depan baru aku dapat jejak kaki kat opis baru tu ...

ni aku dah di Kanowit Sarawak..tadi pagi fly  ..balik dari Kanowit nanti.... aku exam terus .. seminggu aku cuti .. elok je paper last hari Ahad tu ...Petang aku fly ke kuching lak .. kursus seminggu ... elok ler sampai habis sebulan ... kerazzz ... penat giler aku rasa bulan ni ... Ya Allah .. berilah kekuatan untukku menjalankan tugas dan mengharungi semua ....

Citer pasal pindah ... memang pantas bebudak tu angkot-mengangkot kooo .... dari barang sepenuh penuhnye ... sampai licin ... udah macam ikan piranha melahap je ..... 3 kali serang .... LICINNNNNNNN .... mantooooooopp... cumanya sangkut di opis baru ... katanya lif barang rosak lakk ... isk ... sabo jer ...

sebagai kenang kenangan 4 thn aku keje sini ... aku ambik la gambo .... layannn ...
ahhhh sejam dah aku try add gambo-gambo ni ... nyampah lak rasa ... lambat macam sipot ... len kali je aku add yg lain ekk ... nak tidooo .. penat sangat nii .... nite alll ....


~ It'S OnLy Me ~
weeee

Rabu, 14 September 2011

selfish....

 kekadang ... aku tak sangka lak ... seseorang tu akan berubah jadi seseorang yg bebetul menjengkelkan ... opis aku kan tengah serabut dengan macam macam ... nak pindah ni .. memacam aaa kena settle ...semua pun bz ngan hal memasing ... ok lah .. aku paham ...
tapi yg aku tak sangka .... langsung takde sorang pun dari bahagian aku yg jenguk tanya khabar ... aku nampak dorang banyak dah settle .. siap leh sembang gelak gelak lagi .... sedangkan aku ngan member unit aku 5 kerat ni ... berhabisan dok mengejar semua .... wahhh ... dorang ni memang dah buang kami terus dari bahagian tu ke?? plan asal lain ... bila dah tiba hari ni ... dia cakap kat aku >>> semua dah berubah plan !!!!!!
wahhh .. maknanya ... tunggang tebalik ke ape ... kami ber 5 je la yg akan uruskan unit kami ... patut aaa takde sape pun yg baik hati nak bantu kami pack barang ... tanya tidak .. jenguk pun tidak ... hahaha .. baik kan ??? kalo ye pun korang marah kat orang tua banyak mulut tu ... at least ... fikir la atas belas kesian .. ingat lebri tu semata untuk kegunaan kami ke ??? bila buat program .. bukan ke anak anak korang gak rasa ?? hmmm ... orang dari unit lain ada gak singgah tanya cemana status .. dah ok ke belum .. barang cukup ke tidak .... bahagian latihan yg besar n banyak barang tu pun leh datang tolong ....walau sekejap ... bahagian sendiri ????? .. what a shame ... sungguh sadizzz ...


ok takpelah ... hari ni hari kami ... sok kalo ada ape ape ... tunggu harinya aku akan pulangkan paku buah keras nanti .. tu pun kalo aku masih keje kat situ laa ... kalo tak .. takpe laa .. aku lupakan je hal ni ...

... tadi nak balik ... dorang yg stay back tengah menyantap hidangan yg diberikan percuma utk orang yg kerja malam .... aku pun paham ... UNTUK ORG YG STAY BACK ONLY.... ape la sangat .. aku pun bukan kelapar sangat nak makanan free tu ... tapiii ...

bebudak kontrek yg takde kaitan ngan aku pun boleh berbasa basi ngan aku .... AKAK .. MEH AAA MAKAN NI HAA ... DORANG KASIK TADI UTK YG KEJE MALAM ...

kak nora yg lurus tu pun tau nak tanya aku dah ada ke nasik ke ape ... EHH AMIE .. KO DAH DAPAT KE NASIK ?? DORANG ADA KASIK TADI ?? KO STAYBACK KE ??

tetiba dia leh nyampuk ... EHHHH NORA ... BUKAN UNTUK SEMUA ORANG LAH ... UNTUK YG STAY BACK MALAM JE ... BUKAN SUKA SUKA BOLEH KASIK SEMUA ....

sentap takkkkk ??? ko makan depan orang lain ... berdosa tauuuu ... walau itu hak engkau ... buatnye aku terliur ke ape ... ko nak tanggung dosa ekk ??? lagipun bukan nye aku ni pelahap sangat nak rembat makanan tu ... takde nye aku kelapaq sangat nak ambik suka suki aku ... n aku pun memang tak suka ambik orang punya makanan kecuali di pelawa atau memang orang bagi ...

serius ... aku tetiba hilang respek pada dia ... tak padan dengan gelaran hajjah ... patutnya bagi la contoh yg baik ... apa ko rasa kalo diri ko atau anak ko sendiri kena macam aku ?? sentap tak ??? mungkin ko nak rasa kot ??? takpe ... tuhan tu maha kaya ....

takpe lah ... aku anggap semua ni kejutan perpindahan ... patutnya dah abis bulan puasa ni .. orang berubah jadi lebih baik dari sebelumnya ... tapiiiii .. nampaknya ko belum baru lagi ... sooo ikut suka ko la labuu ...



~ It'S OnLy Me ~

weeee

Selasa, 13 September 2011

1.. 2.. 3... banyak bukti dah

Allah tu maha kaya kann .... dia maha mengetahui segala ...
tapi kann ... ngape masih tercari-cari jawapannya?? .. ngape masih ragu ragu? ..
apa lagi yang di cari ??
selalu ada je yg di tunjukkan .. lambat atau cepat je ...
secara nyata .... atau mungkin secara kebetulan ....
yang pasti ... ianya nyata... dan pasti!
hmmm ... jijah .. jijah .... take ACTION lah ..
sampai bila nak tunggu ??....
 gonna get my things first .......
its a must babeh ...

~ It'S OnLy Me ~
weeee

satu antara dua

 Bukan ketandusan idea ...
bukan juga kemalasan melanda  ...
tapi ke-bizian melampau membatasi masa  ...
sebab tu blog ni sepi ja....

minggu lepas naik perahu ...
buat projek kat Sabah sana nuu
minggu ni sakit badan.. sakit bahu ....
dok berkemas-kemas .. sbb nak kena pindah youu  ...

 tak sabar pun ada ...  penat lagi laa terasa ....
tapi nak buat cemana ...
yang ada pun 2-3 kerat ni jaa..
kena laaa gagahi jua...

yang lain tak duk diam juga ...
lepas tempat depa ... pejabat bos pulaaa..
kalo ada masa sok .. depa jenguk laaa ...
nasib baik laaa ... kalo depa nak tolong kita...

takde la mengharap .. cuma berdoa ...
mintak mintak laaa ada yg simpati kat kita ...
tak larat dah dik non ... nak packing semua...
abis sengal satu badan ni haaaaa....

tempat sendiri tak kesah laaa ...
pandai pandai sepah ... pandai pandai kemas laaa...
kalo tempat publik tu .. meh la kemas sesamaa ...
jangan la buat tak nampak pulaa ...

sama susah ... sama senang juga ...
aku penat ... ko pun penat juga ...
bebawak la bersabar ... bertenang yaaa...
jangan la lazer tak tentu hala ... tak selera nak mendengarnyaa...

penat badan masih terasa ...
jangan la tambah penat telinga ...
tak mampu aku nak mendengarnya ...
tambah penat lagi adaa...

malas nak cakap banyak ... buat je yang terdaya ...
tak hari ni ... pasti esok lusa ...
buat sikit sikit ... lama-lama habis juga ...
sooo ... apo nak heran daa...

rasa macam dah kronik pun ada juga ...
malam-malam pun mimpi nak pindah jaa...
siap sebok kemas sini sana ...
berpeluh peluh ... takyah ceritaa...

dalam hati ... risau pun ada ...
belum study ... exam pulak dah tinggal esok lusa ...
patutnya kena lebihkan masa .. selak buku .. membaca laaaa  ...
sok ape nak jawab .... takkan nak mengangaa .. tunggu dewa-dewa??...

 jijah .. jijah ... ko nih nak jadi apa??? ...


13092011
12.12Am
 Banting ...
~ It'S OnLy Me ~
weeee

Jumaat, 9 September 2011

 Alhamdulillah .. selamat juga kami kembali ke KK malam tadi. memang mencabar betul life dorang ni .. sampai di jeti semalam ... kami mengisi perut memasing dulu .. sbbnye ... kat mana lagi nak makan kalau dah di atas bot. walaupun jam baru menunjukkan jam 11 .. takpe lah ... kira sedang elok kalau kami balik nanti ..
. soo lebih kurang jam 12... kami bergerak ke kampung tu melalui jalan air .. heee naik bot panjang la ... satu bot leh naik dalam 4 orang je ... soo aku di arahkan untuk duduk di tengah .. katanya >>> SEBAB KAU BERAT BAHH...
hahahah .biasa laaa .. orang besar besar macam aku .. memang akan selalu dapat layanan  memacam ... lebih kurang 2 jam 30 minit meredah sungai ... akhirnya kami sampai ke kampung Saliman...
 fuhh rasa terharu sangat ... elok je bot kami sampai ... nahhh gong pun di palu tanpa henti sampailah kami masuk n duduk dalam balai tu... masa kami naik atas tu .. semua orang dok beratur sepanjang jalan menuju ke kelas ... salam jangan tak salam ...
kata kawan aku ... ini pun nasib baik mie ... kalau tidak ..kanyang kau minum air ... rupanya .. adat masyarakaat di situ .. kalau ada tetamu .. dorang akan sediakan satu jug air dengan cawan lerr ... setiap tetamu kena rasa sikit air tu .. kalau kampung tu ada 60 pintu ... nahhhhhh ... 60 kali sedut ... heheheh terus kenyang kau bahhh... masa kami sampai .. ada jugak air ... 2 tong air oren .. berbotol botol mineral ... biskut pelbagai perasa ... nahhh ... makannn .. selagi ko tak makan .. selagi tu dia akan suruh ko minum ... jgn tak minum ... kuwang asam namanya ...


sooo ..lebih kurang 3 jam kami buat ujian n survey ..siap la jugak akhirnya ... ketua kampung siap ajak makan ... tapiiiiiiiiiiii .... (non muslim) risau lak aku ... buatnye dia hidang payau sumpit tak sembelih ... kerassssssssss .... penduduk di situ kristian ... sooo aku pun dengan konfiden n nada yg meyakinkan cakap ..>>>  iskkk .. takpe la tuannn ..... sebelum kami gerak tadi .. sudah makan dulu di jeti .. kenyang lagi .. terima kasih ... (senyum kenyang lebih sikit) ..padahal ... sampai di sana je aku dah rasa lapoo ... mana taknye ... seram sejuk .. terhentak hentak dek arus ... nasik pun dah mendap sampai ke dasar usus kot .. haksss ... muka aku pedih gilerrr .. takyah pakai blusher dah ... ni mau seminggu baru baik ...

sooo ... aku bersyukur sangat .. dapat ikuti pengalaman macam ni ... dah bersyukur banyak ... tak perlu hadapi kehidupan yg susah macam tu .. nanti aku citer lebih detail len kali ... lapoo dah perut aku ni ... lom mandi agik .. hehehe .. wasalammm...

~ It'S OnLy Me ~
weeee

hmmm .. soo ...

Dah Follow Jijah ???

Dah Follow Jijah ???
har..har har ... sabo je laa serindit ni tauu ... dia cakap meh nak kasik jijah femess ... ramai follower dalam sekelip mata ...hahaha ni lah dia kasik ... ahaks ...lawak la ko serindit oittt ...tak tahann ... 30058 follower ...perghhhhh ... kejong Jijah japs ... ahaks .. thanks buddy ;) ..wink .. wink .. click je kat sebelah atas tu kalo nak follow ...

Jijah Ohh Jijah

Daisypath Anniversary tickers

Seiring & sejalan ...

Daisypath Anniversary tickers

Me & Vicky