keep on moving babeh ...

Happy Browsing Allz .. click my nuff nuff too ok ;) ..and ... please come again next time ...P/S: Let me know if i forgot to follow u back ok ..

Rabu, 18 Julai 2012

jaman dedoluu ...

 semenjak dua menjak nak posa ni ... umah aku dah mula di serang bau bauan yang menyelerakan .... pagi bau kek coklat ... petang bau biskut ... aduhhhhhhhhhhh ... teruja selera aku ni ... lagi lagi kalo tengah sidai baju kat belakang umah ... maklum laaa .... bau datang dari dapo sebelah jer ....

tak boleh jadi ni .... nak kena rajinkan diri buat biskut sendiri .... heheheh lama giler dah aku tak merajinkan diri main masak masak ni ... tapi kalo dah nak buat tu ... tentera kecik dua orang tu pun .. over exited gak la ... baru nak mula .. dah macam macam jadik ... hehehhee ... geram gak kekadang tu ...

agaknye cemana kes masa aku kekecik dulu ekk ?? mesti mak aku geram gak macam tu jugak ....


masa dah besar ni .... aku pernah tanya kat ibu ....

aku : masa kekecik kak mie selalu kacau ibu kat dapo tak?
ibu : mmm biasa la tu ... kalo tak .. takde la sampai 3 lesung batu kat rumah tu ....
 aku : hahaha ye ke bu?? 
ibu : bila ibu masak sawi .. korang dua beradik tumbuk laa batag dia sampai hancur ..  bila ibu sebok nak menumbuk .. korang pun sebok laaa nak tumbuk jugak ..
aku : gelak ...

sama macam anak anak buah aku jugak sekarang ni .... bila masuk dapo .. siap sebok nak tolong gak ..  bezanya skang ni dah senang sikit la kan ...

kalo dulu ... ibu pakai dapo minyak tanah .. cap kupu-kupu .. hahaha ... sebelah dia ada balang minyak .. oven pun sama gak ... oven besi cap rama-rama gak ... hehehe femes ekk jenama tu ... skang ni pun ada lagik rasanya .. cuma dah lain sikit arr .. ikut zaman la kann ... soo korang penah guna ke dua jenis peralatan ni? ....

aku ingat lagi satu hari bila azmil pelakon tu datang umah nak jumpa ayah aku ... hahaha mak aku suh masak air cecepat ... maklum la .. nak pasang api pun satu hal ... tu lom campo minyak takde ..alaaa dan dan tu la pulak takde minyak... hahaha kelam kabut aku ngan ibu bersilat kat dapo ... aku lak time tu .. sebok nak ngintai azmil mustafa je laaa ... hehehehe ..

zaman gitu ... beli minyak tanah sampai satu tin besar ... beratnyer mak aii ... tiap kali minyak abis .. mula la cari corong besi tu ... nak kena pam masuk lam balang dia ... then sesekali kena cuci sumbu dia ... kalo tidak api dia jadik merah ... bila dah merah .. bontot periuk belanga pun .. itam legam lerrr

tapi kira ok lagi kalo berbanding bila balik kampung ... masa tu pakai kayu api je ... nahhhhhh ... berasap asap la umah ... sbb tu umah pesen dedolu mesti ada bahagian rumah yang terbuka je ... dalam erti kata lain ... takde bumbung laaa hehehe open space .. .. biasanya bahagian dapo, dekat ngan bilik air... .. isk ... kalo sekarang umah cenggitu .... aku rasa kejap jerrr ... kang ada la tengah malam makhluk kepala itam  memanjat masuk ... huuuuuuuuuu ... mintak di jauhkan laaa ...

kat pedalaman agaknya masih ada lagi cenggitu..... masak pakai kayu api jer ... tah la ... aku takde la pulak pegi sampai ke dapo umah orang .. tapi kalo membasuh tu ... memang ada yg membasuh kat sungai ... tambah lagik kalo dorang memang seminggu pergi berhuma ... lagik la sempoi abis ... 
 
sesekali teringat zaman dedolu ... 

~ It'S OnLy Me ~

Photobucket

1 ulasan:

Rai berkata...

antik gila..kalau anak2 zaman skang mesti tak kenal dapo ni kan..ada jual lagi ke dapo camni?

hmmm .. soo ...

Dah Follow Jijah ???

Dah Follow Jijah ???
har..har har ... sabo je laa serindit ni tauu ... dia cakap meh nak kasik jijah femess ... ramai follower dalam sekelip mata ...hahaha ni lah dia kasik ... ahaks ...lawak la ko serindit oittt ...tak tahann ... 30058 follower ...perghhhhh ... kejong Jijah japs ... ahaks .. thanks buddy ;) ..wink .. wink .. click je kat sebelah atas tu kalo nak follow ...

Jijah Ohh Jijah

Daisypath Anniversary tickers

Seiring & sejalan ...

Daisypath Anniversary tickers

Me & Vicky