keep on moving babeh ...

Happy Browsing Allz .. click my nuff nuff too ok ;) ..and ... please come again next time ...P/S: Let me know if i forgot to follow u back ok ..

Rabu, 11 Julai 2012

Gigas Egg Tart ...

tah kenapa semalam .. teringin betul nak makan manisan@ pencuci mulut panas-panas ... tak kesah la ape benda pun ... janji masih panas .... soo teringat pulak .. aku tak pernah buat tart ... sekali pun tak pernah .. sooo aku search resepi tart petang semalam .... keluar laaaa gambar EGG TART ... humang aiii .. sedap betul nengok gambar tart dia tu  ....

 soo aku pun print resepi .... balik cecepat ... sampai banting ... terus pergi kedai yg jual sarang @ mangkuk tart ... ada macam macam jenis ... tapi aku beli yg satu ketul la ... ada saiz besar n ada yg kecik sikit ... hmm macam la rajin sangat ... soo aku beli yg kecik kecik .. satu RM0.60. heheh masih dalam bajet ...

then pegi lak kat speed mart 99 ... tengok resepi .. cari yg takde je ... soo semua barang yg aku beli .. tak sampai RM50. kira ok la ...

lepas maghrib ... terus masuk dapo .. elok aku timbang tepung .. dak Syatrah masuk dapo ... terkam mesin timbang .. terus tumpah tepung aku ... haduuuuuuu ... sabo jer .... timbang lagik ... then lepas buat doh .. rehatkan kejap .. sesambil tu basuh sarang tart tu ... keringkan .. butter n dust macam biasa ... then baru la aku panaskan oven ...

leh tahan gak la nak menyiapkan satu satu sarang tu ... then kena bakar kulit dia sikit ... half done .. baru masuk filling telur tu ... bakar tak sampai 15 minit ... siap yg kecik kecik ....

sekali paklah datang n dia tanya .... weh ... ko tak buat yg besar ke? cuba ko buat yg besar satu ...

hahahah dia macam tau lak aku sape. soo aku cakap .... hahaha ko macam tak kenal aku .... memula je rajin ... lepas tu ... nahhhhhhhhhh ... ambik ... janji leh makan ... heheheh ... 

well .. dalam resepi tu kata daat dalam 28 biji ... yg aku buat tu filling dia banyak lagi .. bekas tart nye kecik cinonet jer ... kuah banyak mana laaa yg muat ... soooo aku pun ambik loyang ... dengan saki baki kulit yg ada ... maka jadi lah  
"GIGAS EGG TART"

 hishh ... bagi aku ... not soo bad jugak laaa yg tebal ni ... selain dapat menghabiskan semua tart filling tu ... kulit pun tak tebal ... sedap bila di makan ... heheh lagipun .. tart yang paling sedap ialah tart yang inti dia banyak n tebal ... ye dak???


satu yang best tentang resepi ni .... inti dia tak manis sangat ... sedang sedang aja ... kulit dia pun lembut n sedap... bukan nak puji pasal tuan yang masak ok ... tapi nak puji resepi ... rasanya ni resepi dari mak dia kot ... soo kalo korang nak try ... sila la lawati blog ni >>> Celeste Vania..... n cuba ... memang superb bila makan panas panas .... TQ Celeste ;)


~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

2 ulasan:

atuk berkata...

Assalamualaikum Jijah

sedap nyer

SangRatoo berkata...

sedapp nyee :)

Dah Follow Jijah ???

Dah Follow Jijah ???
har..har har ... sabo je laa serindit ni tauu ... dia cakap meh nak kasik jijah femess ... ramai follower dalam sekelip mata ...hahaha ni lah dia kasik ... ahaks ...lawak la ko serindit oittt ...tak tahann ... 30058 follower ...perghhhhh ... kejong Jijah japs ... ahaks .. thanks buddy ;) ..wink .. wink .. click je kat sebelah atas tu kalo nak follow ...

Jijah Ohh Jijah

Daisypath Anniversary tickers

Seiring & sejalan ...

Daisypath Anniversary tickers

Me & Vicky