keep on moving babeh ...

Happy Browsing Allz .. click my nuff nuff too ok ;) ..and ... please come again next time ...P/S: Let me know if i forgot to follow u back ok ..

Isnin, 23 Disember 2013

RM yang datang dari pokok kayu & tumbuh sendiri dari dalam tanah ???

OWH .... first .. ini adalah luahan rasa dari benakku yg kekadang tak paham ngan perangai korang yg suka mengutuk "orang gomen" .. cakap orang  gomen ni suka membazir dan buat program makan belanja juta juta ..ribu riban .. buat program entah ape ape dan sebagainya ...

tapi kalo nak cakap pun ... pikir pakai otaks sikit arr .. aku tau korang keje sendiri n tak makan gaji dengan gomen ... soo boleh survive sendiri kan ??? duit datang dari pokok kayu atau tumbuh sendiri dari dalam tanah kot ???

aku memang keje ngan gomen .. n aku tahu aku merancang n akan menggunakan duit yg di peruntukkan untuk kegunaan masyarakat .. maknanya .. duit itu juga datangnya dari aku n korang dan akhirnya duit itu akan diperuntukkan kepada korang balik  ..

tau ke korang...  peruntukan tu semuanya akan digunakan utk kepentingan masyarakat jugak wehh?? .. contohnya kalo buat program masyarakat ...sewa tempat ..sewa audio system ... sewa kemah ... sewa meja kerusi ... sewa kipas angin ... jamuan makan minum masa program .. hadiah hadiah pertandingan .hiasan pentas & pokok hiasan (kalau ada) ..buat banner program..dan macam macam lagi arrr..... tidak ke semua tu akan gunakan duit peruntukkan dan dibayar kepada "mereka" yang merasakan mereka tidak makan gaji tu dan boleh hidup sendiri??  

kat situ saja... korang kira lah berapa orang yang dah merasa duit gomen yang korang kata "orang gomen yang makan"... taukey kemah ..taukey audio system .. kerusi meja .. katering .. hiasan pentas .. banner .. taukey hadiah/gift... masyarakat dan lain-lain ... tu pun tambahan lagi kalo ada guna khidmat juru gambar .. juru hias .. juru mekap ...tukang kutip sampah n tukang bersih (sbb orang ramai memang tak akan pandai buang sampah kat tempat yang disediakan bila time program .. aku pun tak paham bab nih ).....lom campur pakcik pakcik rela yg jaga lalu lintas...ambulan n petugas penyelamat .....n .. tah ape lagik  serba mak nenek yang berkaitan ..... semua pakai RM ..n RM itu lah datangnya daripada KO-RANG ... kepada ORANG lain ...

Nahhhhh ... aku bagi lagi satu situasi n korang fikir sendiri la ... kalaulah nak buat satu program ...  yang mana takyah pakai "duit" ... buat program kat tengah tengah padang ... takdo kerusi .. meja .. kemah ... takyah hiasan ribu riban ... takyah sedia makan minum pada tetamu ... semua datang n berdiri je lah kat situ..layan je program yg orang buat  ... n lepas abis .. balik teruss ...

 rasa-rasanya korang nak ke pergi kat program cenggitu ?? OK OK ... takkan laa tengah padang ye tak ??? pakai dewan orang ramai laaaa ... tapi takde kerusi .. kipas (semua pakai dewan punya yg sedia ada)  .. semua kena bersila duduk kat lantai tu je .. orang yg bercakap kat atas pentas tu kena la melaung kuat kuat supaya orang belakang dengar apa yg dia nak cakap .. atau .. pakai je pembesar suara yg selalu cikgu sekolah guna tu ... buat pertandingan .. takyah kasik hadiah ... panggil penceramah .. artist .. kena la seikhlas hati (utk orang ramai katanyaaa) ... atau kena la cari penaja yang sudi sediakan perkhidmatan yg kami perlukan utk program masyarakat .... heheheh korang rasa ADA KERRRR???????? ...  Lain la kalo nak taja majlis kawen retiss yg femes femes tu kan?...sekali dua ok lagi la menaja program .. kalo selalu ... aku rasa lagi teruk kena maki lepas tuu kot??? ....

orang kata ... diamkan ajer .. nanti senyap sendiri ... sekali .. dua kali .. aku boleh telan laa ... tapi kalo dah selalu .. bikin hati panasss dooo..aku sentap arr dengar korang cakap macam tu sbb aku keje gomen n aku tak pernah dapat untung atau makan juta-juta n ribu riban bila buat program untuk masyarakat .. ... cakap banyak pun takde guna gak .. sbb akhirnya korang akan jawab ... SEMUA KASIK KRONIII DORANG GAKKK..... hah lantakkkkkkkkkkk .....

hahaha ok .. aku dah cakap ape yg aku nak cakap n kasik tau ape yg ada dalam benak aku ni ... kalo nak terasa .. ikut suka korang arrr ... kalo nak kutuk pun ... kutuk lah ... suka suki aku arr sbb ini blog aku ... cuma satu aku nak pesan ... berpada-pada la ape nak kutuk pun .. biar logic dek akal n biar tak kena muka sendiri ...

nota kaki : agaknye orang yg melenting sangat tu .. sbb dia tak pernah dapat "makan duit gomen" kot ??

herkkkk .. apasal harini aku sentap sangat nengok status FB kengkawan sekolah aku yg rata-ratanya duit dorang datang dari pokok kayu atau tumbuh sendiri dari dalam tanah ??????  hahahahah ...




~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

Khamis, 12 Disember 2013

Kucing Ohh Kucing



 Pagi tadi on the way ke office ... beberapa buah kereta di depan aku macam mengelak sesuatu kat jalan yang ada jual banyak buah-buahan tu ...

rupa rupanya ada seekor anak kucing yg dah tak bernyawa lagi kat jalan tu ... sebelum ni pun aku dah pernah story pasal anak kucing kena buang kat tepi Hiway ... >> KITTY

Aduhhh .. ape kena la dengan mentaliti manusia ni ... kalau ye pun nak buang kucing ... tunggu lah sampai dia pandai survive sendiri ... tunggu sampai dia dah besar n kuat sikit untuk teruskan hidup dia n buang la di tempat yang sepatutnya ... yg senang dia nak hidup ..

Tak menasabah langsung bila ko buang dia kat jalan raya yang penuh dengan kenderaan n langsung takde rumah orang atau sumber rezeki untuk dia ...

agaknya nyawa haiwan n nyawa manusia dah semakin tidak bernilai kot pada Manusia .. patut la baby di buang merata-rata .. sesenang je tembak n bunuh orang sana sini ... kalau dah nyawa manusia macam tu ... ape tah lagi nyawa haiwan ... entah lah ...

gambar kat atas tu anak kucing terbaru kat rumah ... mak dia tah kemana hilang .. seminggu je sempat dia menyusu ngan maknye .. lepas tu dah jadi anak lembu la kot ..sebab minum susu tepung ... heheh ... Neng ...

note : syurgalah tempat mu  ....

~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

Khamis, 21 November 2013

KAYA VS MISKIN …



Kalau kaya tapi hati tak senang … tak bahagia
Kaya duit tapi tak kaya budi bahasa …. kurang ajar  
Kaya harta tapi tak guna untuk kebaikan … miskin
kaya harta tapi hidup tak bahagia … masih kurang
kaya harta tapi takleh nak tumpang …. sumbang
kaya harta tapi kedekut …. bakhil

biar miskin harta .. tapi kaya dengan kebahagiaan
biar miskin harta .. tapi kaya ngan sikap pemurah
biar miskin harta … tapi kaya dengan adap
biar miskin harta .. tapi kaya dengan kesenangan
biar miskin harta dunia … tapi kaya di akhirat
biar miskin harta … tapi ramai sahabat handai & sanak saudara ..
biar miskin harta … tapi kaya dengan budi pekerti

JFK@Putrajaya
20131120 ~ 2.43pm
 


~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

kid

si baju putih ...
teringat kid rock ...
(sigh) ....


~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

Rabu, 20 November 2013

makin baik atau makin teruk ??

aku rasa ...
dalam zaman yang serba canggih ini ...
ada benda yang patut di kekalkan saja ...
yg patut ber wayar .. biarlah ber wayar ...
yang patut tak payah nak pakai bateri ...
biar je tak payah bateri ....
biar canggih kena pada tempatnya ..... 



akan datang ...
aku pasti ....
akan banyak yang hilang serba serbi ...
tikus tikus akan lari menghilangkan diri  ...
papan papan juga turut lesap ...
udah semua jadi ahli silap mata ...
adudududuuu ...
parah laaa macam ni ... 
belum masuk lagi bab ganti mengganti bateri ...
alololooo ...
takutt ....








~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

Jumaat, 15 November 2013

Eksiden banyak wooo ...

kekadang .. ada masa bawak kereta macam "hape-hape ntah" ... tapi kena la beringat sikit ... time keadaan ok .. panas atau lapang .. kira ok la jugak .... tapi jangan la carik pasal time time hujan lebat atau masa jalan basah ....

pepagi ni hujan lebat sangat ... jalan dah tentu licin ... padahnya ... susur nak masuk ke PICC dari Nilai tu ... 2 kete eksiden ... satu masuk longkang belah kanan jalan ....

satu lagi hancur bahagian belakang kete tu ... aku pun tak tau macam mana ... sbb kete tu sebijik je pun ... yg lain berenti semua ok je aku tengok ...

heheheh sempat lagi tengok ... maunye tak?? dah kete semua slow mcm siput sebab nak TOLONG TENGOK jugak .... aku pun tak boleh nak tolong jugak laaa ... soo join sekaki la..jeling sesikit jee ...

Tapi yg hampeh tu ... kete yg dok sebok jugak nak menyempit kat kiri jalan tu haaa ... sampai depan sebok nak squeeze masuk ... hehhhh .. nyusahkan orang aje lahhhh .... orang pun sama gak macam ko .. nak masuk keje kul 8 gak ... tapi boleh je tunggu turn ...

yg kat area dengkel lak ... ada satu kete slide n langgar penghadang jalan ... nampak gaya macam tayar belakang tu dah terke'pak sikit ...  heee boleh repair ke kalo tayar dah pengko sebelah ???

walau ape pun ... hati hati di jalan raya ... sayangi nyawa anda ... sayangi keluarga anda .. n sayangi kenderaan anda ...

Note : Insaf sekejap cik Jah nih ...


~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

Selasa, 12 November 2013

taugeh oh taugeh

sape suka makan taugeh??


sayaaaaaaa.....

tapi ada yg cakap susah nak siang kepala taugeh tu .. nak buang kepala taugeh yg warna hitam tu ...
senang je lahh ...

rendam taugeh dalam besen yg besar n masuk air banyak sikit..kasik semua taugeh tenggelam ...
sediakan satu lagi besen yg agak besar ....
keluarkan taugey sedikit demi sedikit n masuk ke dalam bekas yg satu lagi tu  ..
each time keluarkan .. pilih yg hitam tu ..
biasanya banyak yg dah tenggelam ke dasar .. soo tak la jadi susah sangat ... n bila kita keluarkan sikit sikit tu ... memang senang nak asingkan ... tu jerrr ...

mood : teringin nak makan taugeh kepala besar ...sedapnya .... saya pinjam gambar ekkk .... nampak sodapp












~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

Jumaat, 1 November 2013

To Err Is human ...

cakap pasal sentap ....
aku pun pernah sentap gak dalam beberapa kes ...
tapi ... pejam mata sudah
tak mo lah kasik panjang panjang ...
merajuk .. marah ... gaduh ...
huuu saya tak suka gaduhh .... 

biasa lah ... kekadang tak ingat .. tak perasan ... tak tau ...
senang kata .... To Errr Is Human ...
benda simple ... jgn kita susah-susahkan ...
benda yg senang ... kita senangkan lagi kalo boleh ...
tak gitu ...

maaf lah ye .. saya kekadang tak teringat ... tak perasan ... tak tau ... tak .. tak ...n
sori ...


~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

Selasa, 29 Oktober 2013

Bulat main roket ...

relax depan tv semalam ... tetiba datang si bulat berlari-lari (abis gegar lelemak satu badan dia) .. dengan muka baru bangun tido... (baru keluar dari gua persembunyian dia) ... terus datang kat tepi aku n menyerendeh suh garu ....

kering hidung dia ... gak nye kena hujan .. demam la kot ... sama macam tuan dia gak ... dah garu garu sikit .. dia pun baring depan aku n tido ....

sekali datang si faris ....

faris : nahhh bulat .... main roket
bulat : (terkejut ...sambil buat muka tak puas ati) ..
aku : (ambik roket ketepikan dari muka si bulat) jgn la kacau kucing abg ... bulat nak tido tu ...
faris : alaaaaaaa ... biar la dia main roket tuuuu ... (sambil tolak lagi roket tu kat depan muka bulat)

adoii ... sekali ngan kucing di suruhnya main roket .... parah ... parahh ...

udahnye bulat bangun n pi tido kat tepi dinding .... sedap je berlingkoo .... tak sedo ape dahh ...


~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

Ahad, 27 Oktober 2013

hatred...

Marah... memang akan cepat sejuk...
Merajuk... memang takerajuk lama...
Tapi kalo dah benci....
Sampai mati la kot..... ?
Tapi takde lagi setakat ni.... nak cuba boleh jer....


~ It'S OnLy Me ~
  Photobucket

Jumaat, 25 Oktober 2013

Maaf

 Maaf ...
satu perkataan yang senang untuk di sebut ...
hanya sekadar ucapan di bibir ...
atau dengan kesungguhan dari hati ...

senang juga menerima perkataan maaf ..
tapi ada kala perkataan itu langsung tidak memadam kesan kesilapan itu...
calar di hati tu akan kekal di situ walaupun perkataan maaf itu sudah di ucapkan..
betol tak?
sampai bila bila pun akan teringat ....
macam torehan pada pokok kesan luka tu memang akan ok ..
tapi masih boleh di lihat ....

bukan memendam dendam ..
cumanya sakit masih terasa dan bersisa ...


~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

Khamis, 24 Oktober 2013

kenyataan itu ...


kita sentiasa mencari jawapan pada persoalan ...
jawapan itu adakala tidak seperti yang di harapkan...
kenyataan itu sukar untuk diterima kann ??
tapi ku telan juga ...

~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

perfect ke ?

benda yg boleh di siapkan dalam masa 1 minit pun nak suruh org buat jugak ke ??
@ sebenarnya ko yg buta IT???
dia suh aku buat kerja ...
dia pergi menyembang .....
BAGUSSSSSS!!!!
maklum la .. PERFECTIONIST ...

NOTA KAKI : ye la sangattttttttt .... 

~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

Rabu, 23 Oktober 2013

Embun pagi ...

tiap pagi macam biasa sebelum mula kerja ... aku akan pastikan pokok aku cukup makan dan minum ...
(kira macam tuan dia jugak la .. letak beg kat opis .. terus pi makan ...) maklum laa .. dalam bangunan ni .. mana ada hujan .. kalo kat luar tu takpe la jugak ... kelembapan udara atau hujan yg turun .. basah la jugak pokok tu ... kalo dah nama bela pokok lam opis .. kena la jaga leklok...

tenung punya tenung ... pagi ni rupanya ... banyak embun kat bawah daun tu ... pernah sekali aku jumpa sebelum ni ... tapi satu titik embun je ... hari ni kat pokok duit-duit tu ... banyak betul...

kata orang tua .. ubat utk terangkan mata ... ambik embun .. baca selawat n sapu kat kelopak mata ...
kalo nak kuatkan badan ... sapu kat badan ...
hehehe sikit je pun ... sapu kat mata je la ...
ape pun .. semuanya datang dari allah .. pada dia kita meminta ... insyaallah



~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

Selasa, 22 Oktober 2013

anak bapak ....

dialog antara anak bapak dengan bapaknya di pagi hari ....

bapak : abang ... cepat laa pakai baju ... bapak dah lambat dah ni ... dah la nak jalan jauh ...
anak bapak : kalo bapak jalan kaki .. memang la lambat ... jauhhh nak jalan ... 

tak boleh tahan woo ayat dia ... makin hari ada jeee yang dia jawab ... ade je jawapan dia ...
udahnye pepagi buta dah gelak besar ....

dah tu sbb lambat sangat siap ... langsung kena tinggal ngan bapak dia ...
meraung ... nak salammm ... nak salam ...
adoii ...
anak bapak ... anak bapak ... saboooo je lahh

~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

sabun ohh sabun ....

sabun ohh sabun ...

skang ni ada banyak jenis sabun kann?
perasan tak? ...

sabun muka
sabun ketiak
sabun mandi
sabun rambut
sabun "intimate part"
sabun berubat
sabun bakar lemak
sabun untuk lelaki
tah ape ape jenis sabun lagi .... 

jaman gitu rasanya .. satu sabun utk semua ...
itu la sabun badan ... itu la sabun kepala ... satu badan semua leh guna ... takde ape pun jadik
tapi skang ni .. dah macam macam ada ...

jaman gitu pakai akar kayu je pun wat shampoo ... tapi aku tak pernah cuba la pulak ... heheh ... tak pernah tengok real life laa ...

shampoo ni pun satu hal ... teringat ada satu masa tu ... aku mengalami masalah keguguran rambut yg serius .. udah le rambut takde berapa nak lebat ... kalo dah gugur secara beramai ramai .. memang la lagi cepat nampak botak n lagik tambah nipis rambut aku ...

soo utk elak rambut lagi banyak gugur .. aku beli shampoo anti keguguran rambut ...
dah pakai shampo anti gugur ... udah naik kelumumur la pulakkk ...
soo aku tukar lak shampoo anti kelumumur ...
nah kooo ... satu kepala aku ni naik macam jerawat la pulak ... sakit tuuu ...
ada ke shampoo utk jerawat ??? hehehe takde la pulak aku jumpe lagik dalam pasaran ...

tapi susah weh nak jumpe shampoo yg sesuai ngan kepala aku ni ... rasanya semenjak dah banyak dalam satu ni kot ... kepala pun dah banyak masalah lepas satu satu ... tak tau la orang lain ... aku citer ni .. hal kepala aku laaa...

kadang ada rasa nak kasik butaks kepala .. then sapu je minyak bijan india tu ... katanya leh lebat rambut ?? ye ke ??? haaaa ... leh cuba nih ... tapi nak butaks kepala tuu tak la kot ... kang terkujat lak mak aku bila nengok anak dia ala ala military lak .... heheheh ...

~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

Ahad, 20 Oktober 2013

bila Syatrah ngaji....

Semalam aku ajar syatrah mengaji... alhamdulillah dah masuk iqra 3 semalam... baca baris atas n bawah....

Sebab dia dah pandai eja ... aku ajar la kot rumi sbb nak suh dia senang faham...

B I? ... biiii...
T A? ... taaaaa....
T I? ...... tiiiii.....
J A? .... jaaaa....
J I? ..... jiiii....
Kho baris atas? .... khooo....
Kho baris bawah?.... khoooqqqq...

Haduuuuu.... terlebih idghomm la pulak... udahnya aku ngan dia takleh berenti nak gelak...

Parah anak buah aku sorang ni...

~ It'S OnLy Me ~
  Photobucket

Isnin, 7 Oktober 2013

Tak mandi pagi ...uuu

Tadi pagi tinggal aku dengan si kecik Faris aje ... sblm aku solat n bersiap utk pegi keje ... aku suh si faris mandi ... kemain lagi dia seret towel ... aku pesan ...

abg pi mandi cecepat..pakai baju .. nanti baru boleh tengok cerita lipas ...  ok?

angguk je sambil jalan pegi bilik air dengan towel meleret ....

20 minit bila aku dah siap ... uihhhh cepat nye mandi ... dah siap pakai baju ke ape ?? senyap je ...

panggil dua kali .. senyap ... aikkk pi mana??? .. cecepat sarung tudung n turun bawah ...

nahhhhhhhhh ..... tergolek terlentang dia tidoq ... dengan baju busuk tadi  ... konon nak belakon tido ... mata terkedip kedipp .... sengih jeeee bila aku cucuk pusat dia ...

adoii ... ikut perangai sape la ni tak suka mandi nih ... kesian arr sikit ... sbb hujan ..kira ok la sikit ... wat malu ngan cikgu je .. pegi sekolah ngan baju busuk ... ape la abg faris ni ... 

note : gambar lama masa dia kecik baru nak pandai jalan ... cute je ngan baju jubah n kopiah ... iskk kejap je bebudak ni dah besar ....


~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

Jumaat, 4 Oktober 2013

muah muah ... kiss kisss ...

Semalam masa aku dok mengemas dapur ... datang la si kecik Faris ...

Faris : Cik Mie ... abang nak air "coyaaaa"(soya)
Aku : aaa pi ambik lam peti ... nanti cikmie tuang dalam cawan ....

elok lepas aku tuang dalam cawan ... dia pun minum ... masa dia tengah minum ... aku kiss kat kepala dia ...


Faris : alaa cik mieee .... ngape cikmie cayang abang kat kepala ??? cayang la kat sini ke (sampil tunjuk kat pipi kiri) ... kat sini  (tunjuk pipi kanan) ... kat sini keee (atas dahi)

aku : (aiyohh ape aku nak jawab ni) ... ye laa .. sama je mana-mana pun  .. cik mie kiss abang sebab cik mie sayang abg ...

Faris : kakak??

aku : ye laa .. cik mie sayang semua ... sayang abang, kakak, bapak .. ibu ...

Faris : Nenek?

Aku : Nenek pun cikmie sayang jugak ..sayang Nenek... uncle D.. auntie Sha.. abg Judin.. aniq.. baby faruq
  ...

Faris : Atuk ???

Aku : (alamak ... atuk Jelawat) .... ha ahh ... semua la cik mie saaaaayanggg sangat ... dah abis pi naik masuk bilik ... jap lagi mengaji ekk ...

Faris : OK ....

~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

Ahad, 29 September 2013

sekolah

1st day g sekolah... neves sbb lama dah tinggai... sib baik sempat sampai sblm kelas mula.. 1 jam 30 minit gak la...

Ya allah... lapangkan fikiran ku dan mudahkan aku menyerap semua pembelajaran .. permudahkan semua urusan ku dan berikanlah kesihatan yg baik kepada ku. Aminnn...

~ It'S OnLy Me ~ Photobucket

Rabu, 25 September 2013

ayah dan ibu

 Disebabkan hari ni aku keluar awal .. soo sempat la singgah di gerai tepi jalan untuk beli sarapan.

kebetulan tak ramai orang di gerai tu .. soo sementara menantikan dia bungkus makanan orang lain ... aku dok perati anak anak dia kat tepi gerai tengah tapau bekal utk ke sekolah ... untungnya dorang .. tak perlu susah payah beratur kat kantin n hari-hari dapat merasa air tangan ibu ..

sebelum beredar ... aku tengok dorang cium pipi emaknya... maybe tak sempat nak salam sbb mak sebok bungkus makanan orang n tangannya ada sarung tangan plastik ...

untungnya dorang sbb hari hari dapat peluk emak ... tapi salah sorang tu aku tengok macam nak tak nak aje kiss pipi mak dia ... malu atau lambat .. wallahuaklam ...

walau ape pun .. selagi ada kesempatan untuk bersama emak dan ayah ... gunalah kesempatan yang ada utk curahkan kasih sayang n balas jasa mereka .... 

walau siapapun mereka .. dorang tetap mak dan ayah yang bersusah payah membesarkan kita dari kecil hingga besar ... yg bersengkang mata menjaga masa kita sakit ... yg susah payah setiap hari utk memastikan kita cukup makan dan pakai... yg memastikan kita mendapat semua keperluan yg sepatutnya... yg mengalirkan air mata bila kita sedih dan gembira...

 semoga allah sentiasa memelihara dan mengasihani kedua ibu bapa kita dan menempatkan mereka di kalangan orang yang beriman. amin.

~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

Ahad, 22 September 2013

tahaup yer??

Sambil layan cerita lipas dengan bebudak ni tadi... sambil pekena biskut @ short bread hamper raya aritu... sedap gak... baru masuk biskut ke 2...

Abang : cik mie... tutup la ni... karang abang nak makan lagi....
Aku : laa.. makan aje la.. nanti nak kena bukak lagi... (dah 2 kali aku kena bukak tin ni)
Abang : alaaa tutup la... nanti karang habis cik mie makann.... macam mana abang nak makan nantii...
Aku : amboihh.. baru je ni tauu... sedap sangat la tuu sampai suh tutup terus...


~ It'S OnLy Me ~ Photobucket

hensem tak??

Abang : Cik mie... ooo cik mie... hensem tak abg?
Aku : Uiii pakai spek mata bapakk ekk...
Abang : Ye la... abang pinjam jekk...
Aku :  A ah laaaaa... hensem la abang...
Abang : memang laaaa...
Aku : herkkkkkkk .....

 It'S OnLy Me ~ Photobucket

Jumaat, 20 September 2013

fofular sangat ke aku?

Adakah awak se popular mcm ct nurhaliza .. maya karin @ Johan... semua org kenal awak??

 kalo aku popular mcm dorang... takde la aku kena susah payah macam ni utk settlekan benda alah ni utk senangkan idop aku ni...

sarcastic sungguh ayat itu ... grgrgrgr....... sabo cik jahhh... saboooo....

naik kuda sungguh sedap.. serbis kudaa kaluuu...

Dah tetua ni... cepat sentap woooo... bukan tak boleh tegur... tapi tegur la elok elok.... saya juga manusia biasa...

~ It'S OnLy Me ~ Photobucket

Khamis, 19 September 2013

serawa durian + crepe

 harini cik jah bawak serawa kat opis ... semalam masakkan dulu durian dengan gula merah ... tadi pagi panaskan n baru letak santan ... sesambil masak serawa ni ... sempat laa buat lempeng ... nak buat roti jala tak reti n takde acuan ... lempeng pun lempeng lahh ... janji kenyang.

roti dah siap siap pesan kat adik suh beli .. n biskut 4 segi memang dah ada stock kat office ... layannn ... tapi kalo serawa panas .. sedap ngan roti atau lempeng atau roti jala...

tapi kalo serawa sejukk yg dari peti ais ... lawannya dengan biskut 4 segi tu la ... mavles .... kuah secukup rasa .. lemak .. manis n masin sesedap rasa ... cap jempollll ....

jemput makan semua .... Bismillah ...

alamak .... dah post baru teringat ada orang nak resepi .... soo ini cara cik Jah je la ... sesedap rasa n main hentam kromo jer ...

Bahan-bahan

Isi durian (yang masak atau yang mengkal atau guna lempuk durian pun boleh)
Gula Kabung / Manisan/ Gula merah / gula pasir ( memana satu pun boleh guna. cumanya kalo gula putih warna end product putih aje la)
 Santan kotak / santan fresh
Daun Pandan (koyak n simpul)
garam (secukup rasa)
Air

Cara-cara
Masuk Air, isi durian, gula, daun pandan, garam n masakkan dengan api yg sederhana .. bila dah mula panas atau nak menggelegak .. masuk santan .. (part ni kena kacau sepanjang masa ..kalau tak santan berbiji nanti) bila dah cukup rasa n gelegak ... matikan api ...

ada juga versi lain yg masukkan telur .. terutamanya kalau guna lempuk durian ... caranya sama juga ..cuma masukkan telur yg dah di pukul sedikit bila kuah dah mula menggelegak ... kacau perlahan lahan biar telur masak n jadi berurat dalam kuah tu ...

ada juga sesetengah orang suka kuah serawa macam pekat sikit ... masukkan saja 2 sd makan tepung jagung yang dah di bancuh ... kacau cecepat agar tak bergentel ..

senang jerr .... cuba la ..n tips nak yg sedap ?? masak secukup rasa n bak kata kak ani ... masak kena guna api slow jer ... jgn terkejar kejar n nak cepat siap jer ... n bagi cik jah .. kalo nak guna santan kotak yang sedap .. guna santan kara .. kotak putih n hijau ... tak rasa macam santan kotak pun ...


~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

Rabu, 18 September 2013

WKB : Wa Kena Beb

Semenjak dua menjak dah abis bulan puasa ni ... makanan cepat jer abis .. tak kira lauk ape ... kalo pegi lambat sikit jer ... hmmm tinggal serdak aje la ... agaknye ape je tukang masak tu buat .. semua laku ler ...

hari ni aku makan ayam pencen masak rendang .. tempe goreng panjang 2 inci .. tauhu separuh masak sambal ... nasik penuh .. neslo ais .. RM7.50... pheww ..oo yeah .. kuah kari ...


teringat masa baru abis studi dulu n memula carik kerja ... aku keje sales girl je .. jalan kaki jual barang dari rumah ke rumah ... janji kata nak kasik keje kerani ... upenye ... "wa kena beb"

hehehe ... masa tu mana nak ada RM lagik .. harapkan mak ayah kasik makan lagi ... dah la gaji tak dapat ... bila mintak ..dia kasik advance jer ... RM200 ... ape la sangat n berapa lama dapat bertahan ...

soo .. hari hari aku makan .. nasik penuh ... (mesti penuh sbb mkn pagi n malam jer) ... kuah kari .. tempe sekeping atau tauhu atau sayur... telo mata atau telo dadar ... air koseng jerrr .. suamm .. (masa tu air free jer) ...

hari hari sama je aku ambik .. kalo takde tempe .. tukar ngan tauhu atau sayur ... murah jerr .. RM2 - RM2.50 jer ... gitu ar ... sampai budak tu pun tanya .. akak hari hari makan macam ni jer ?? aku macam biasa arr .. senyum ala ala sengih kerang n cakap ... memang fav .. kuah kari lauk telo ... hehehehhe jawapan selamat daaa ...

Sesekali ada la ambik lauk ayam atau ikan ... kalo bertahun makan telo memanjang .. dah jadik bulat macam telo la pulak ...(heheh sekarang ape kurangnyer ..ahakss)

lama gak la aku keje macam tu ... dalam 2-3 bln gak kot ... macam ape jerr rasa ... sudahnye aku balik utk raya .. memang balik teruss ... gaji takde .. elaun pun takdo ... bonus lagi lerr ... seingat aku .. lepas sorang sorang berenti .. akak n abang yg lebih senior pun menghilang sorang demi sorang ...

takpe la ... take positif jer ... bagus gak ... dapat belajar skill komunikasi ngan orang ... lama lepas tu aku dapat interview kerja ... bila citer bab pengalaman kerja ... penemuduga tu pulak yang naik angin bila aku kata aku kena tipu ... walau ape pun ...sudahnye .. taukey syarikat penipu tu kena tangkap n masuk lokap gak ... n aku .. alhamdulillah dapat kerja sampai la sekarang ...

tu orang tua selalu cakap ... berakit ke hulu .. berenang ketepian ... susah dahulu ...senang kemudian ... yang penting .. pengalaman kerja .. n usaha ... insyaallah .. Allah maha pemurah lagi maha penyayang ... anyway .. dengan kerja sales tu jugak .. dapat la aku merasa round satu Malaya ni haa (takde la satu Malaya sangat  ... n Sabah Sarawak takde dalam senarai..hehehe)

Note : sesekali teringat kenangan lama ...

nostalgia weh gambo tu ... pinjam dari bloghttp://tatangmanguny.wordpress.com/kasundaan-jaman-baheula/  

~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

Selasa, 17 September 2013

D mana cinta?

di mana cinta?
berselindung di balik sana...
di mana dia?
Puas ku nanti.. tak kunjung tiba..

Burung tempua membuat sarang
bersarang tinggi di pohon sana
apa tanda hati dah sayang
Bila sunyi terkenangkan dia..

Jalan berbukit penat berkayuh
Rehat sebentar di pohon bambu
Apa di ingat org yang jauh
kelak hati menanggung rindu

burung belatuk burung kedidi
berlari lari tepi padang
ape di rindu pada yg tak sudi
resah gelisah hati tak tenang

~ It'S OnLy Me ~ weeee

My cat



hehehe ... anak beranak sama je perangai .... kalo tido .. memacam aksi ...
1st - Si Bulat
2nd - Maknye (garang)
3rd - Tiger ...



~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

Kulit Gebu??





Sape penah guna bedak bunga tanjung ni? atau nama lain ... bedak kulit rambai ... memang terbaik lah ... seingat aku ... aku guna menda alah ni sejak dari sekolah menengah lagi ... hehe kiranya sejak dah mula tumbuh jerawat lerr ... cumanya masa tu rajin lerr sikit ... ape je petua .. semua buat ... tapi yg ni jgn la pulak korang sental masa muka penuh jerawat wehhh .. mau meraung lam bilik air tu ....

well ... bedak ni aku guna seminggu sekali ... atau bila muka dah rasa macam tak best ... letak sikit sebuk tu atas tapak tangan ... basahkan sikit dengan air ... sapu kat kulit n kasik sental slow slow .....memang rasa pedih sikit .. tapi lepas tu gebu jee rasa.. selain muka .. badan pun boleh gak guna bedak ni ... sama je caranya ... terus letak serbuk tu atau korang bancuh dulu dengan air ... gosok gosok kat badan ... lepas bilas rasa best ... takdo dah daki daki di badan ..licin je rasa kulit tuuu... cuma bau dia je la ... hehehe ... kasik sabun banyak skett ... ilang la bau dia tu ....

ada gak aku cuba jenama lain .. kebetulan jumpa .. tapi tak sama ... ada yg kasar-kasar berasnya .. lagi la sakit masa nak menyental ... tapi tu bukan made in Malaysia la ... ada gak semata beras je kot .. takde bahan campuran lain ... takde bau langsung ... tak syiokk ...

Nak buat sendiri ?? aiyarkh ... tak tau resepi laa ... beli je la .. murah je .. 

hmmm ... gambar pinjam dari mr. Google je ... dari blog >> http://nabihahsejutarasa.blogspot.com/2013_01_01_archive.html ... pinjam gambar yer ..


~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

hmmm .. soo ...

Dah Follow Jijah ???

Dah Follow Jijah ???
har..har har ... sabo je laa serindit ni tauu ... dia cakap meh nak kasik jijah femess ... ramai follower dalam sekelip mata ...hahaha ni lah dia kasik ... ahaks ...lawak la ko serindit oittt ...tak tahann ... 30058 follower ...perghhhhh ... kejong Jijah japs ... ahaks .. thanks buddy ;) ..wink .. wink .. click je kat sebelah atas tu kalo nak follow ...

Jijah Ohh Jijah

Daisypath Anniversary tickers

Seiring & sejalan ...

Daisypath Anniversary tickers

Me & Vicky