keep on moving babeh ...

Happy Browsing Allz .. click my nuff nuff too ok ;) ..and ... please come again next time ...P/S: Let me know if i forgot to follow u back ok ..

Rabu, 10 Jun 2009

Kepak Ayam Madura

hemmm .. cuba teka ... ape tu ?? jap aku zoom kasik rapat sikit ... 



hemmm gerai jual kepak ayam madura .. sedap betol kepak ayam dia tu ... selalu bila aku ambik kek kat "P*****G" ..pasti aku singgah beli kepak n tongkeng .. seblah dia tu biasanya ada la oang jual Char Kwey Teow .. tapi sayang nye gerai ni bukan pilihan aku lagi ... sebab nye ??... >>> Flash Back perbualan 2 peniaga bersebelahan iatu tokey CKT & KA (aku rasa dua dua ni orang Islam ..yg jual kepak ayam tu macam indonesia pun ada gak) ..

KA : Tadi ada perempuan tu datang sini .. then dia tanya .. "Mana gerai yg jual kepak ayam kat .... tu ? " aku cakap mana ada gerai lain .. sini je yg jual kepak ayam madura ni... akak tu boleh tanya ... ayam ni halal ke ??? mesti la halal ... ape la akak tu tanya macam tu .." (serius je dia cakap .. macam nak marah pun ada)

CKT : hemmm ... tapi tak tau la kan .. abg kan ambik kepak ayam ni dari "tokey cina" ... tak tau la halal ke haram ... 

KA :Oh ye ke kak ?? murah sikit kot ... 

CKT : hAlaaaa ... sekarang ni ... Halal kee Haram kee ... sama je .. (selambe badak je dia cakap sambil goreng kwey teow dia)

AKU : (dalam hati) Erghhhhhh .... cemana ni ?? dah order kepak 10 ... adoiiii .... nak kansel ke ?? tak ke ?? huuuuu ... beli je la ... dalam hati ... ni la kali terakhir aku beli kat sini .... 


Mak aiii .. Halal n Haram nak disamakan ?? hmmm aku ni tak la kuat agama sangat pun .. tapi pelajaran agama yg diajarkan oleh ustaz tiap Ahad kat masjid tu .. + semua pengajian agama yg aku terima dari kecik sampai beso ni ... .. insyaaallah aku akan cuba mengikuti dan mengamalkannya ... huuu ... kalau dah orang melayu kite sendiri pun tak jaga kesucian makanan yg dijual ... cemana nak rasa selamat ?? patut aaa benak semacam otak aku nih ... selama ni aku tak terfikir pun ... aku sangka pastinya dorang pun sama macam aku ... oh tidakkk ... 

kalo kata aku tak dengar lagi dia cakap pasal halal haram tu .. pasti aku beli lagi ... nengok gak le menda ape nak beli ... certain menda tu memang kena hati hati ...

cikgu padlah ... no wonder bebudak skang benak benak n degil ... salah satu puncanya .. ini la kot ... + ketidak ikhlasan ibu bapa dalam memberi keizinan pada anaknya ... bak kata ustaz "tuan" masa aku studi kat pahang dulu ... kalau dah dari atas air terjun lagi dah keruh airnya ... sampai bawah .. lagi la keruh ....

hemmm ... kadangkala kita ni lalai kan ... aku jugak pernah kena situasi macam ni ... masa makan n minum di area Chow kit .. makan nasik goreng ... (nampak pekerja indon pakai tudung tengah masak masak  .. islam kot dalam hati aku...) ...  mintak teh ais ... Nah koo .... satu big glass @ saiz beer glass tu ha .... aku ingat biasa je la .. pakai gelas beso ... hah kooo dah separuh aku sedut ..baru perasan ada kepala rimauuu kat seberang gelas tuu ....oh tidakkkkkkkkkkkkk.......... ape macam ni ?? aku dah was was dah ... buat nye glass ni dorang buat tonggak air penin tu cemana?? huuuuuu ... dah tu aku letak ..terus tak sentuh n minum + makan .... bayar duit ..terus blah ... masa tu rasa nak muntah kuar semua pun ada ... erghh .... amie ... amie ... rasa betapa "stupidos" nye aku masa tu ...  

kekadang ada juga aku perasan .. ayam ayam yg dijual di pasaraya atau kedai biasa ... mak aiii ... batang leher tak jejas langsung beb ... yg putus urat tu je .. saluran makan ayam @ trakea (ye ke) hahah saluran satu tu laa ... aku tak tau sangat pasal ayam ni haa .. tapi yg aku tau ... mesti putus urat dia ... dah tu kalo sembelih .. tiga kali pusing tu je.. jgn lebih n jgn terangkat pisau nye ... (biasa laaa jugak aku tolong arwah apak pegang mangsa korban @ ayam utk raya n makan makan biasa ni haa ) ...

hmmm ... susah juga kan ... bila dah terlampau maju ... kekadang kena gak pandang belakang sesekali ..mungkin ada yg kita lupe ... 

hemm ... tak tau la ape perasaan korang ... tapi aku jugak pernah ikut "kekasih gelap ku" ke satu tempat (biarlah rahsia) .. hemm yg nak diceritakan disini ialah .. perasaan aku bila nengok kekasih gelap @ abg angkat aku tu .. menonggak "air cap kepala singa" tu bersama kawan kawan chatting aku yg lain ... (lelaki n perempuan) .. uhhh sedihnye aku rasa .. macam nak leles ayaq mata nengok orang yg sebangsa n seagama aku buat menda ni semua ... oh tidakkk ... dalam hati aku berdoa ... semoga allah beri petunjuk n buka pintu hati dorang tuk bertaubat ...  n itu la kali pertama n terakhir aku jejak kaki aku kat kawasan tu (nyesal lak aku janji nak teman dia lepak sampai pagi)  ... tapi aku still baik ngan dorang .. sampai harini ... n lepas tu walau aku dah janji nak teman dia sampai ke subuh sepi sekali pun .. aku pastikan bukan tempat macam tu yg aku akan follow ... (hemmm skang ni dah jauh dari dia ... takde maknenya nak teman sampai subuh ... setahun sekali pun blom tentu jumpe dia lagi ... memasing bz dengan hal memasing)

hmmm ..ape pun ... semoga orang-orang yg aku kenali n sayangi di dunia ini akan selalu di lindungi n dipelihara Allah dari segala hasutan yg tak elok ... aaamiiinn ....

Catatan ini untuk "abang" juga ... walau ape pun yg abg lakukan .. menjauhi keburukan adalah jalan yang lebih baik dari terus membiarkan diri tenggelam dalam kesesatan n kealpaan .... Masa silam adalah semalam yang telah berlalu n telah kita tinggalkan ... hari esok seharusnya dijadikan landasan baru untuk melakukan perkara yang lebih baik dari sebelumnya ...  masih ramai yg sayang pada dirimu (termasuklah aku .. cewahhhhh macam drama sehh ... walau bukan dianggap sayang seorang kekasih .. anggap lah sebagai sayang seorang sahabat yang pernah abg kenali ).. aku juga bukan insan yang baik .. tapi aku berusaha merubah diri untuk menjadi yg terbaik dari sebelumnya) ......... tu je nak cakap ... (bila jumpe tak cakap sepatah pun ... bila menaip .. jari jari ni laju je menari nari atas keyboard nih ... haru sungguh )

Kadangkala...susah utk di terangkan, pening kalau di fikirkan, sakit hati kalau di ikutkan, mati jiwa kalau di turutkan, so.. HanTam SajAlaH..
~It'S OnLy Me~

- Amietz -

1 ulasan:

||PaRi~PaRi CinTa|| berkata...

waahhhh...dekat rumah nua ni..mmg sedap chicken wing tue.. nua almost everyday beli!!! hehehe

hmmm .. soo ...

Dah Follow Jijah ???

Dah Follow Jijah ???
har..har har ... sabo je laa serindit ni tauu ... dia cakap meh nak kasik jijah femess ... ramai follower dalam sekelip mata ...hahaha ni lah dia kasik ... ahaks ...lawak la ko serindit oittt ...tak tahann ... 30058 follower ...perghhhhh ... kejong Jijah japs ... ahaks .. thanks buddy ;) ..wink .. wink .. click je kat sebelah atas tu kalo nak follow ...

Jijah Ohh Jijah

Daisypath Anniversary tickers

Seiring & sejalan ...

Daisypath Anniversary tickers

Me & Vicky