keep on moving babeh ...

Happy Browsing Allz .. click my nuff nuff too ok ;) ..and ... please come again next time ...P/S: Let me know if i forgot to follow u back ok ..

Khamis, 19 Julai 2012

"Dia" datang ..... share dengan kamu ...

 Syukur alhamdulillah .... Pagi ni di seri kan dengan hujan rahmat yang mencurah-curah ... aku sampai awal pagi tadi ... jam 7.15 dah di office ... hujan belum turun lagi .. tapi memang gelap sangat ... elok aku masuk office .. mencurah-curah hujan ... tapau sarap dari cafe office aje lah ... mmm macam biasa .. sarapan aje dah RM6 .. herk ... Alhamdulillah ...




jam 9.30 pagi .. macam di maklumkan semalam ... pagi ni ada Program Ihya Ramadhan. Penceramah jemputan adalah Prof. Madya Dr. Syarifah Hayati Binti Syed Ismail ... suka sangat ustazah ni ... lembut je cara dia cakap ... pagi ni tajuknye ... DIA DATANG ....

Alhamdulillah .... perkataan terbaik yg dilafazkan untuk menunjukkan betapa kita mensyukuri nikmat yang Allah beri ... bak kata Ustazah... tak perlu tengok sekeliling .. tengok je pada diri kita ... 5 thn ... 10 thn lepas ... banyak yg dah berubah ... dulu mungkin kita pegi keje naik bas .. sekarang dah naik kete ... dulu baju biasa jer .. skang ni bling bling dari kaki sampai ke atas kepala ...

kata ustazah lagi .... diucapkan oleh Rasulullah SAW: “ Sesungguhnya di dalam diri manusia itu ada seketul daging, jika sekiranya baik daging itu, maka baiklah seluruh diri manusia itu. Jika sekiranya buruk daging itu, maka buruklah seluruh diri manusia itu. Ketahuilah, bahawa ia adalah hati ”.

 apa pun .. semua datang dari hati ... perasaan hasad yang timbul didalam diri manusia tu hanya akan memakan kebaikan didalam diri seumpama api memakan daun-daun kering ...

persoalannya .... dimana kita letakkan diri kita ... apa perasaan kita untuk menghadapi kedatangan bulan Ramadhan... apa persediaan kita dan adakah kita telah bersedia sepenuhnya ... kata ustazah ... berikanlah hati yang gembira untuk bertemu ramadhan...

bagi orang yang berpuasa ... ada 2 kegembiraan
1. Gembira semasa berbuka
2. Gembira bertemu dengan allah


dah tentu la nanti gembira masa nak sambut raya gak kan? ..

kata ustazah .. bila berbuka tu ... kena la sabar ... dari pagi sampai ke senja boleh sabar .. tapi bila berbuka ... nahhhhh ... bergelas gelas air kita teguk ... cendol ada ... sirap selasih ada ... bandung ada ... nahh .. masa nak solat .. kena tunduk slow sloww .. sbb  cendol tadik dok menggedik-gedik kat anak tekak nak terkeluar
... aduuuuuuuuuu ... lawak ustazah ni ...tergelak gelak kami semua kat bawah tadi ...

kata ustazah lagi ... setiap satu yang kita buat di dunia ini adalah untuk diri kita sendiri .... baik .. buruk .. semua untuk diri sendiri .. tapi puasa ini adalah untuk Allah ... sbb tu hanya allah saja tahu pahala ganjaran yang akan diberikan pada setiap hambanya.

setiap satu benih yang di tanam .. keluarlah 7 cabang .. dan setiap cabang akan keluarkan 100 benih lagi ...  itu adalah ibaratnya ganjaran yang allah beri atas segala kebaikan dan amalan yang kita lakukan ...

kata Ustazah lagi .... taqwa itu ibaratnya berjalan di atas jalan yang berduri ... perlu berhati hati ..
Taqwa ada 4 ...
1. takut pada Allah
2. Jaga tingkah laku
3. Redha dengan sedikit - perlu bersabar dan jangan banyak komplen
4. Beramal dengan Quran

5 dalam satu .... apabila seseorang itu berpuasa ....
1. tidur orang berpuasa itu ibadat ...
2. setiap turun dan naik nafas menjadi tasbih ...
3.setiap amalan akan di gandakan pahalanya ...
4. Dosa-dosanya akan di ampunkan
5. Doa-doanya akan di makbulkan ...

soo .. gandakan amalan kita melebihi kebiasaan ...
puasa adalah ibarat pintu yang menghalang dan menahan kita daripada melakukan perkara yang tidak elok .. dan setiap orang yang berpuasa akan di gugurkan dosa-dosanya serta di ampunkan ....

sekian saja buat kali ini .... ini hanyalah catatan yang sempat di catat dalam buku cik jah untuk kita kongsikan bersama ... jika ada kesalahan .. sila betulkan dan yg lemah itu datangnya dari cik Jah sendiri ....

Selamat Datang Ramadhan .... Selamat berpuasa buat semua ...maafkan salah dan silap yang telah aku lakukan ... semoga kita semua dipermudahkan urusan dan dapat menjalani ibadah puasa dengan baik ... amin ...


~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

1 ulasan:

Kak Izan berkata...

Selamat berpuasa yer.. :)

hmmm .. soo ...

Dah Follow Jijah ???

Dah Follow Jijah ???
har..har har ... sabo je laa serindit ni tauu ... dia cakap meh nak kasik jijah femess ... ramai follower dalam sekelip mata ...hahaha ni lah dia kasik ... ahaks ...lawak la ko serindit oittt ...tak tahann ... 30058 follower ...perghhhhh ... kejong Jijah japs ... ahaks .. thanks buddy ;) ..wink .. wink .. click je kat sebelah atas tu kalo nak follow ...

Jijah Ohh Jijah

Daisypath Anniversary tickers

Seiring & sejalan ...

Daisypath Anniversary tickers

Me & Vicky