keep on moving babeh ...

Happy Browsing Allz .. click my nuff nuff too ok ;) ..and ... please come again next time ...P/S: Let me know if i forgot to follow u back ok ..

Khamis, 24 Mac 2011

Cara Memaniskan limau yang masam!


Limau kalau masam2 manis, masih enak dimakan. Tapi kalau dah masam meludat sehingga berkerut kening menahan kemasaman, boleh tahan ker?
 
Semestinya kalau boleh kita nak makan hanya limau yang manis2 saja. Tapi dengan tengok kulit saja, bukan senang nak pastikan limau tu manis ke masam.
 
Tahukah anda apakah yang menyebabkan limau itu masam? Yaaa…limau masam adalah disebabkan acid berlebihan yang terkandung di dalam limau.
 
Tahukah anda bahawa ada cara mudah untuk mengurangkan keasidan limau, dan seterusnya mengurangkan kemasaman sesebiji limau itu.
 
Biar betul ko…ada ker cara nak memaniskan limau yang masam??
 
Ada…bak kata orang tua2…setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya.

Limau yang masam juga, ada cara nak memaniskannya.
 
Bagaimana caranya? Ajarlah saya…
 
Baik, begini caranya.

1- Ambil air suam(kira2 40 darjah) dan letakkan dalam besen/bekas air
2- Ambil limau yang masam, masukkan dalam air suam tersebut
3- Biarkan sehingga 10 minit
4- Lepas 10 minit, keluarkan limau dari air suam.
5- Letak limau dalam peti ais kira-kira 1 jam untuk menyejukkannya.

 
Apabila limau dah cukup sejuk,cubalah makan. Pastinya limau tersebut akan jadi manis atau setidak-tidaknya ia tidak semasam sebelum direndam,
 
Perhatian

* suhu air jangan terlampau panas. Seelok2nya dalam 40 darjah celcius.
* Jangan rendam limau terlalu lama, nanti limau jadi lemau dan lembik.
* Untuk lebih sedap, selepas rendam limau dalam air suam, masukkan ia ke dalam peti ais kira2 sejam. Kemudian baru makan.

 
Sekian.



4 ulasan:

aDieyZa berkata...

nice tips!! thanks for sharing!!

Oasis berkata...

Dari segi saintifiknya...macam mana limau tu blh jd manis yer? Hmmm...heran

Tapi saya lagi suka limau yang masam. Klu beli kat kedai, sengaja cari yang masam..

Rozali berkata...

Assalamualaikum Jijahh

Salam perkenalan
salam ukhwah

terima kasih, sudi follow PHD

banyak info yg boleh saya pelajari dlm n3 jijahh
kalau diizinkan, boleh saya copy dan berkongsi info dengan followers saya

terima kasih
Wassalam

Tanpa Nama berkata...

Ada cara yang paling senang. Kupas limau dan potong dua, taburkan garam. Tiba tiba saja limau terus menjadi manis. Cuba lah.

hmmm .. soo ...

Dah Follow Jijah ???

Dah Follow Jijah ???
har..har har ... sabo je laa serindit ni tauu ... dia cakap meh nak kasik jijah femess ... ramai follower dalam sekelip mata ...hahaha ni lah dia kasik ... ahaks ...lawak la ko serindit oittt ...tak tahann ... 30058 follower ...perghhhhh ... kejong Jijah japs ... ahaks .. thanks buddy ;) ..wink .. wink .. click je kat sebelah atas tu kalo nak follow ...

Jijah Ohh Jijah

Daisypath Anniversary tickers

Seiring & sejalan ...

Daisypath Anniversary tickers

Me & Vicky