keep on moving babeh ...

Happy Browsing Allz .. click my nuff nuff too ok ;) ..and ... please come again next time ...P/S: Let me know if i forgot to follow u back ok ..

Rabu, 26 Mac 2014

buat hal sendiri aaa

cuba untuk berfikiran positif ...
masa tengah hot pun dia dah bikin hot ...
suam suam kuku pun .. sama gak bikin hot ....
bila dah COOL ... sama gak dia bikin hot ...

soo aku buat kesimpulan laaa ....
samaada HOT, Suam atau COOOL macam dia cakap tuuu ...
aku rasa memang saja je ..
benda dah sebati dan menjadi tabiat azali dia ..
soo tak kira apa juga suhu aku ... dia tetap sama jugak ...

sooo ... aku buat hal aku ...
ko teruskan aje la HOT kau tu ...



~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

Jumaat, 7 Mac 2014

ape jadi???

Bila tiada.... sunyi...
di sisi.... tak di peduli...
hilang.... tercari-cari...
Bersama... tak di hargai...
pergi... cari pengganti...
apa nak jadi???

~ It'S OnLy Me ~ Photobucket

Ahad, 2 Februari 2014

sedih raso daley hati....



Raso sedih nyoo dale hati...
Nok tingga mok ayoh esok hari...
Dok tahu bilo bulih kelik lagi...
Kumpul sekeluargo supo hari ni....

Perjalene jauh nok buleh ko sapa...
7 - 8 jey ..makey haghi...
bade letih tokleh nok kaba...
sokmo sokmo doh macey ni...

syukur lah sapo buleh kijo tempat sendiri.. duk dekat nge mok ayoh buleh kelih haghi haghi.. bilo lah ambo nok dapat peluey machey nih??

Huuuu sob... sob .. sedih wehh

~ It'S OnLy Me ~
  Photobucket

Rabu, 29 Januari 2014

MIND your language...

Salam n selamat pagi. . Entry hari ni senang n sempoi jerrr.. MIND YOUR LANGUAGE.

semalam aku pegi kelas renang... ada 2 org dlm group aku ni yg kitorang selalu berlatih sama. Disebabkan geng opis aku group lain ..soo aku takde pasangan la.. kekadang aku berlatih jugak ngan bebudak lain...

semalam masa aku masuk lam changing room.. ada sorang pompuan tengah keringkan rambut... rupanya yg 2 lagi dalam bilik air.. sama sama tukar baju la.. aku dengar dorang duk sembang. Pasal prektis..

A : ko dah ok ke untuk turun tu?
B: aku dah ok sikit la... harini nak belajar terapung la...
A: laaa kan dah ajar.. tak ok lagi ke?
B: aku dah ok sikit.. kan aku berlatih dengan sorang lagi akak yang gemok tuu...
(Aku : herkkkk... dia dok sembang pasal aku la pulak)
A: yang mana??
B: alaaaa akak yg prektis ngan kita tu laa.. yang gemok badan dia tu...
bla bla blaaa blaaa.... (aku tak ambik port dah)

Yang pasti bila aku sampai kat kolam... dua dua terkujat.... hehehehehe

ape pun.. terima kasih lah sbb bagi semangat utk aku lebih berusaha n tekad utk belajar renang... hik hik... smlm aku dah berjaya mendarat n terapung.... kau adooo??

Malaysia ni kan orgnya kaya dgn budi bahasa... adat resamnya.. dll... simple things like that ... apa salahnya guna bahasa yg lebih manis sedikit. Guna la perkataan.. akak yg chubby sikit tu... atau yg badan dia berisi sikit tu... dll..

aku takde la terasa dia gelar aku mcm tu sbb memang kenyataan.. tapi kesian kat dia lah.. buatnya ada yg dia ckp menyakitkan hati org.. tak ke berdosa tak pepasal n dapat musuh dalam diam... soo guys.. remember. . Use nice words everytime... tak kira la di mana anda berada.. kerana bahasa jiwa bangsa... bahasa melambangkan keperibadian seseorang.... cewahhhhhh..... seronok belajar renang semalam.... 

~ It'S OnLy Me ~
  Photobucket

Rabu, 22 Januari 2014

Baked Mackarel Macaroni

Salam bulan Januari ... hehehe kroniknye rasa .. tak terkejar rasanya ... ape pun ... akan ku usahakan juga ... Hari ni cik Jah nak share resepi Baked Mackarel Macaroni .. @ Makaroni Mackarel Bakar ... huhh .. belit lidah ... Sebelum ni CJ dah pernah bawak n buat yg berintikan daging ... soo saja ubah ubah sikit n kali ni buat dengan Mackarel @ sardin Mackarel dalam tin ...

Bahan-bahan ...

1 paket @ banyak mana yg korang nak masak makaroni kering (jenama apa apa pun takde hal) ... rebus dalam air yg bercampur garam .. agak agak masak tapi ada rasa kenyal sikit .. toskan

sayur campur, nenas cube, cendawan butang, capsicum dll (ikut suka) kalo tak suka makan sayur .. x letak pun takpe

bahan tumis.
bawang merah, bawang putih n 2 hiris halia .. hiris halus..
3 sdm cili giling,
3 sdm serbuk kari
1 btg serai (titik)
1sd teh asam jawa
1 tin mackarel 
cheese
garam, gula

bahan cair (bahan boleh di ubah suai ikut banyak mana makaroni yg korang guna)
2 cawan susu (full cream milk/ non fat milk atau susu cair)
3 biji telur  

cara-cara
1. tumiskan serai yg di titik ... masuk bawang merah, putih n halia .. tumis sampai naik bau
2. masuk cili boh n serbuk kari n tumis sampai naik minyak n wangi..
3. Masukkan sos tomato mackarel n tumis sampai pekat sikit n masukkan Mackarel n pecah pecahkan..
masuk bahan perasa n bila agak kering sedikit ... tutup api n ketepikan. (keluarkan serai tadi) 
4. satukan makaroni, mackarel n sayuran.. gaul sebati n tuang ke dalam baking tray@loyang n tuangkan bahan cair kedalam layang tadi. Taburkan cheese di atas sebelum di bakar. boleh juga dibuat kecil kecil didalam acuan muffin
5. masukkan kedalam oven n masak selama 20 minit @ sesuaikan ikut jenis oven ..

~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

Jumaat, 3 Januari 2014

Dah besar bebudak nih ...

Macam macam ragam kita boleh tengok bila anak-anak masuk sekolah ... ada yang liat nak bangun pagi .. ada yang nangis bila mandi pagi ... macam-macam ada...
Tahun ni anak buah aku yg sulung dah masuk darjah 1 ... super xcited nak pegi sekolah .. n adik pulak masuk pra kat sekolah kakaknye dulu ... sama gak si kecik ni walau banyak karenah .. 

Tapi syukur anak-anak buah aku senang untuk di uruskan ... tak susah nak kejut bangun pagi .. tak payah susah suruh mandi ... ape tah lagi pegi sekolah ... Syukur Alhamdulillah ...

Cuba sebelum tidur atau bila ada kelapangan waktu malam ... sembang n tanya dorang apa yang dorang buat di sekolah/taska ... then sebelum tamatkan sembang santai ... pesan kat anak-anak ... esok pagi bangun awal-awal ye ... mandi .. gosok gigi... pegi sekolah esok .. dengar cakap cikgu ... belajar rajin rajin ... 1 thing to remember ... cuba gunakan ayat +ve sahaja ... n gunakan nada suara yang xcited dan bersemangat dan disudahi dengan ciuman kasih sayang pada anak ... tak kira la sebesar mana anak anak tu ..

Kalo boleh jgn guna langsung ayat -ve contoh: jangan nakal-nakal kat sekolah tauuu .... benda -ve ni senang lekat kat otak.. tambah lagi kalo ada perkataan JANGAN ... benda yg di larang tu la yg dia akan ingat n buat ....

Cuba dan usaha lagi sampai lekat dan jadi tabiat ... Insyaallah boleh punya ...



~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

Khamis, 2 Januari 2014

Puding Tapai Pandan

 Salam tahun baru 2014 ... harapnya semua sihat n bahagia selalu di tahun baru ni
semalam cuti tahun baru .. duk kat rumah aje la .. malas nak keluar memana.. soo tetiba rajin la pulak nak main masak masak ... sooo tercapai jugak laa hajat nak buat "puding tapai" ... ni dah masuk kali ke 2 aku beli tapai ni ... tapi pudingnya tak jadi jadi jugak ... hehehe ... semalam ber eksperimen la buat pudding
Tah ape nama nak letak ..hantam je lahh  ... "Puding Tapai Pandan" ...

senang je nak buatnya ... soo cik Jah share resepinya














BAHAN-BAHAN
75 gm agar-agar tali
1500ml air (ikut sukatan agar-agar yg korang beli)
3 cawan tapai (blend halus)
3 sdm tapai (warnakan dengan pewarna hijau, ketepikan sekejap n bilas dengan air utk buang lebihan warna)
1 tin susu cair (nak guna santan pun boleh)
gula (secukup rasa ikut kemanisan yg korang suka)
telur 4 biji
1sdt esen vanila
10 helai daun pandan
1sdt pewarna hijau apple
2 cubit garam (untuk rasa lebih lemak)

CARA-CARANYA :
 Lapisan Tapai
1. Masakkan agar-agar dengan air sehingga larut sepenuhnya (untuk wangi, masukkan sehelai daun pandan yang di carik) dan masukkan gula . Masak hingga gula larut. 
bahagikan agar-agar kepada dua bahagian.2/3 untuk adunan tapai dan 1/3 untuk pandan)
2. Masukkan 3 cawan tapai kedalam blender, masukkan 2/3 tin susu cair dan 2 biji telur (pastikan telur dibuang pusatnya supaya tak hanyir). Blend sampai tapai halus.
3. Masukkan kedalam agar-agar yang telah larut tadi (portion 2/3), masukkan secubit garam dan esen vanila  kacau sedikit n tutup api.
4. Masukkan tapai yang telah diwarnakan tadi dan kacau sampai rata dan tidak berketul. Masukkan agar-agar tapai dalam acuan dan biarkan mengeras sedikit.

Lapisan Pandan
5. Masukkan daun pandan yang telah di gunting kecil kedalam blender. Masukkan baki susu cair, 2 biji telur (yang telah dibuang pusat ). blend sampai halus dan tapiskan.
6. Masukkan adunan tadi kedalam agar-agar dan kacaukan perlahan-lahan. masukkan sedikit pewarna hijau (kalau nak cantik lagi) dan secubit garam.
7. Tuangkan ke atas agar-agar tapai yang telah keras dan di garis-gariskan tadi (pastikan keras sedikit dan gariskan dengan garfu di permukaan atas tu untuk pastikan 2 lapisan agar-agar melekat)..
 note : boleh aje kalau nak buat banyak lapis lapis... tapi cik jah ni rajin terlampau ... hehehhe ..

ok .. selamat mencuba allz... 


~ It'S OnLy Me ~
 Photobucket

hmmm .. soo ...

Dah Follow Jijah ???

Dah Follow Jijah ???
har..har har ... sabo je laa serindit ni tauu ... dia cakap meh nak kasik jijah femess ... ramai follower dalam sekelip mata ...hahaha ni lah dia kasik ... ahaks ...lawak la ko serindit oittt ...tak tahann ... 30058 follower ...perghhhhh ... kejong Jijah japs ... ahaks .. thanks buddy ;) ..wink .. wink .. click je kat sebelah atas tu kalo nak follow ...

Jijah Ohh Jijah

Daisypath Anniversary tickers

Seiring & sejalan ...

Daisypath Anniversary tickers

Me & Vicky