keep on moving babeh ...

Happy Browsing Allz .. click my nuff nuff too ok ;) ..and ... please come again next time ...P/S: Let me know if i forgot to follow u back ok ..

Sabtu, 6 November 2021

Tragedi 9 hari 8 malam - last

Lepas haru biru yang berlaku pada makcik kaya dan semua yg ada kat ward tu .. akhirnya jam 3 pagi .. doa aku dimakbulkan ... Aku dipindahkan ke ward lain... Masa aku dipindahkan ... Makcik kaya pun sama Gak kena tolak keluar dengan katil² dia tu ..  

Tinggallah si Murni terpinga² kenapa semua dah tinggalkan dia ... sama juga dengan makcik kaya ... masa nurse2 tolak katil dia tu .. memang dia dah tak peduli langsung dengan si Murni tu ... dai buat tak tahu aje dan dok sembang-sembang ngan orang yang tolak katil dia tu ... 

Awek Thai sempat tegur aku ... aku cakap aku kena tukar ward ... aku pesan kat dia jaga diri dan jangan sedih2. 
 
Pagi tadi masa semua tengah rehat2 .. aku sempat belanja awek thai dan pakcik sebelah aku ... sebelum ni awek thai kata terasa nak minum kopi.. malam tu dia tak dapat kopi.. Lepas tu dia ada kata nak minum susu sangat² pagi tuu.. yang pakcik tua sebelah aku lak .. hari2 cakap " bau nescafe tak? bau kopi tak?" aku rasa dia teringin kot .. soo aku order panda food aje ... air kopi latte untuk pakcik tua ... susu fresh dan sandwich telur untuk awek thai ... happy dua² dapat minum.. memula Dorang terkejut gak. MCM tak percaya tetiba dapat lak apa yg di idamkan. Awek Thai nak bayar. Aku ckp X payah lah.. aku belanja .. friend².. dia nampak aku belanja pakcik tu jugak.. so dia macam ok je lah.. 
 
sebelum tu .. aku sempat gak bagi mask extension kat awek thai tu .. bukan apa ... masa makcik kaya dapat barang ... ada la satu mask extension yang anak dia hantar .. jenis plastik yg bentuk macam tulang ikan tu .... awek thai mintak benda tu ... beria-ia makcik kaya cakap "tak boleh ... ini anak aku yang hadiahkan untuk aku" .. kesian lak aku nengok dia ... soo aku saja lah kasik extension yang aku ada tu .. lagipun aku leh buat lagi ... souvenir yang tak seberapa .. apa yang ada saja


masa aku di tolak bersama-sama ngan makcik kaya ... aku tanya jugak kat nurse tu ... adakah aku akan sama tempat ngan dia jugak? aku cakap aku x mo ... stresss ... heheheh terus aku cakap gitu .. nurse tu kata lain-lain tempat ... perghhhh .. legaaa aku rasa .. rasa nak lompat bintang jerrr..

Jam 3 pagi aku pindah masuk ward .. aku di tempatkan di satu ruang yang ada 2 katil sahaja ... ada sorang lelaki tengah tidur dekat katil sebelah tu ... dan satu lagi katil kosong untuk aku ....  pagi tu aku tidur dengan lenanya .. tambah lak ward baharu ada aircond .. soo sejuk la sikit kalo nak dibandingkan dengan ward yang sebelum ni ... lena sungguh. Bila bangun pagi tu rasa macam bateri dah di cas semula jer ... Hehehe

Pagi tu aku sembang2 dengan pakcik sebelah aku ... katanya dia dimasukkan ke hospital sebab tangan dia belah kiri tu tiba2 jatuh sendiri .. jadi macam xde kederat nak angkat ... dia dah masuk 1 minggu lebih ... soo aku tanya dia kat mana bilik air ... dia tunjukkan bilik seberang lorong tu .. dalam bilik tu ada bilik air ... 1 toilet besar ... 1 bilik air besar .. bersebelahan ... soo sempat la aku bahagia dapat bilik air yang bersih dan besar macam tu sampailah satu hari tu..... jeng--jeng --jenggg 

Masa aku keluar dari bilik air lepas mandi pagi suatu hari tuu .... sekali aku nampak mamat baju merah duduk dekat salah satu katil dalam bilik tu .... aduuuuuhhhhhhhhh ..... jeng krenggg raseee ... ngape lahh dia duduk lam bilik tu pulakk ... mmmm .. nasib la ... lepas pada tu aku x masuk dah dalam tu sampai la ke sudah .... 

aku cakap dekat pakcik sebelah aku tu ... aku takut cina tuu ... pakcik tu dengar aje x kata apa2 ... esok-esok tu dia dah mula cerita kat aku balik ... dia kata tak lalu nak masuk dalam bilik air sana ... cina tu berak merata kat lantai ... aduuuu .. sama kes ngan bilik air ward lama la ... eeeee ... aku lak masa tu memang dah tanya nurse siap2 bilik air lain yang aku leh gunakana ... ada lorong sebelah lagi tu memang ada bilik air yang besar n sama juga ... x ramai gak guna sebab kebanyakan pesakit situ memang terbaring aje ... walau jauh sikit ... tapi aku ok selagi x payah terserempak dengan cina baju merah tu ... Then ada sorang pakcik dari dalam bilik tu selalu keluar lepak kat luar dekat lorong aku ... dia kata tak tahan bau najis cina tu ... kena selipar dia dan dalam bilik tu dah tercemar lantai n cadar katil dia ... oo yeah ... cina ni tidur memang tak bukak selipar dia ekk .. dari ward lama pun sama ... memang dia pakai je selipar tat seng dia tu 24 jam termasuk lah masa dia tido baring atas katil ... then dia kata habis semua makanan orang-orang dalam tu kena ambik dekat cina baju merah tu ... ghehehe.. nasib lahhh ....

di ward baharu aku kena stay dalam 6 hari jugak la ... tapi xde la haru biru sangat macam duduk kat ward lama ... aku masih lagi tak habis-habis masuk antibiotik .. selagi kuman dalam badan aku tak habis ... selagi tu la aku kena masuk antibiotik dan ambik darah ... dah nak hampir hari keluar ward tu ... tangan aku abis dah kiri kanan bengkak bengkil sebab cucuk jarum n masuk ubat tu ... abis semua urat aku lah ... dua-dua tangan sama ... 

Sedikit cerita pasal pakcik jiran baru aku ... memula pakcik ni dr suspek dia ada masalah jantung.. lepas dah check .. jantung dia ok ... then dia kena buat ujian apa tah yang masuk dalam kubah besar bulat tu .. nak scan satu badan ... soo dia kena puasa dari malam tu (kira-kira jam 3 pagi) sampai lah siap buat scan tu .. lama jugak nak siap ... tapi tu lah ... masa jam 3 pagi tu dia dikejutkan oleh nurse yang bertugas ... suruh dia makan siap2.. aku tengok dia langsung xde makanan ... kesian lak aku rasa .. nasib baik aku ada simpan roti minum Petang tadi ... aku pun bagi dekat pakcik tu .. aku suruh dia makan .. then aku teringat adik aku ada bagi 2 peket minuman nestum .. aku tanya pantri ada air panas ke? dia kata ada .. soo aku bagi dia sepeket .. pagi tu dia makan roti dan air nestum tu .. harapnya dia bertahanlah .. 
esoknya sekali lagi dia kena puasa ... sekali lagi aku bagi dia paket terakhir minuman nestum dan roti yang aku sengaja simpan  .. simpati aku tengok pakcik tu ... dia cakap dia tak pernah hisap rokok atau apa2.. langsung x pernah ada penyakit kencing manis atau darah tinggi .. dan ini adalah kali pertama dia sakit ... 
Biasanya pakcik ni suka bersembang dengan ada sorang doktor kecik ni ... speaking jowo ... heheh aku tak paham langsung ... kecuali kalo mangan wakk .doktor ni rajin gak melayan wak ni time2 dia melepaskan lelah sekejap .... pakcik ni .. dia macam kerap lupa dan macam blurr2. kalau doktor cakap apa-apa .. dia macam ambik masa nak mencerna apa doktor tu cakap ... dah tu dok ulang-ulang yang sama je ... kadang dia tanya aku balik ... dan ada masa jugak aku yang ingatkan pakcik tu semula ... Jumaat tu lepas siap dia punya checkup .. pakcik siap2 pakai baju sendiri dah .. dah ready nak balik ... tapi bila doktor datang .. dia kena stay lagi ..sebab selasa depan tu ..doktor nak buat biopsi ke ape nama .. ambik sample sikit kat paru-paru pakcik tu .. yeah .. dari apa yang doktor cakap .. aku dengar pakcik tu ada ketumbuhan dekat dalam otak dan paru2 dia ... apa pun .. aku doakan semoga urusan pakcik tu dipermudahkan dan dia sembuh seperti sedia kala .. 
Hoyeah.. ada satu petang tu.. ada sorang auntie ni masuk ward ni jual capati panas². Perghh.. nikmat sungguh rasa dapat makan capati tu. Kena lak Ngan kari sardin. Mantap... Pakcik sebelah belanja .. hehehe. Tq acikk..

ada lagi satu story yang berlaku dalam ward tu ... ada seorang lelaki ni ... dia lebih kurang sama macam mamat baju merah lah ... bezanya dia dok berkawad dalam ward tu ... kejap pegi sana ... kejap pegi sini .. pakai baju lengkap macam nak balik ..  dia dah boleh keluar .. rupanya family dia lom ambik2 lagi .. kebetulan masa nurse tengah ambik tekanan darah aku ... tetiba je pakcik tu menjerit ... 
"AKU LAPARRR .... MANA ROTI TELUR AKUUU???" ..
 then nurse depan aku tu automatik cakap .. "aduhh .. ni nak kena order roti telur la pulak ni" ... 
then aku saja tanya ... "pakcik tu kenapa? saya ingat dia dah nak balik .. tapi dok lalu lalang dari semalam lagi tuu"  .. 
nurse tu cakap ..family dia tak mahu ambik dia lagi sebab ada majlis apa tah kat rumah ...   
erkkk ... ada jugak macam tu ekkk ... dengan ahli keluarga sendiri pun nak buat macam tu ... 
 
oo yeah .. mesti korang tertanya2 jugak apa nasib mamat baju merah tu kan? aku dengar2 dia akan di hantar ke rumah penjagaan .. elok la macam tu .. ada juga yang menjaga dia .. makan pakai dan kebajikan dia ... 
 
aku tak tahu apa nasib makcik kaya dan awek Thailand ... awek thailand pernah tulis nombor telefon dia dekat kertas .. dia mintak aku serahkan pada makcik kaya ... tapi makcik kaya x mahu ambik .. dia kata dia dah berkali2 bagi no telefon .. dia dah save dalam telefon katanya ... (tapi aku rasa dia tipu aku je .. sebab dia xde telefon pun dalam ward tu .. nak order barang pun suruh nurse callkan anak dia).. gitu lah nasib kan ... time nak guna ... ko guna cukup2 ... time orang tu dah tak berguna .. ko buang macam sampah takde nilai aje ... manusia ... kalau dah rasa dia punya kuasa dan segala .. semua nampak macam sampah ... entah apa lah ujian Allah kat makcik kaya tu ... semoga semuanya baik2 aja dan cepat sembuh ... 
 

Alhamdulillah ... aku dah sihat dan dah keluar ward lebih sebulan .. alhamdulillah semakin kuat dan seperti sediakala ... terima kasih kerana sudi membaca catatan pengalaman aku sepanjang berada di ward ... aku bukan nak aibkan siapa-siapa .. cumanya .. kita ambil saja benda yang baik-baik dan semoga Allah jauhkan kita dari sifat dan perangai yang tidak elok ... aku doakan semoga korang semua sentiasa didalam lindungan dan kasih sayang Allah selalu ...thanks untuk semua doa2 yang korang titipkan.. semoga semua doa tersebut diangkat dan dimakbulkan Allah ..sayang semua ketat2..   xoxo  

~ It'S OnLy Me ~ 
 Amietz

2 ulasan:

Ann Ishak berkata...

suka sangat saya baca entry ni, ada bermacam ragam manusia kan...tak kira dalam keadaan sihat atau sakit.
bergantung dengan sifat sabar seseorang untuk hadap semua tu.

Suria Amanda berkata...

Betul..macam- macam pengalaman kan...alhamdulillah awak dah sihat kembali..jaga diri selalu ye

Dah Follow Jijah ???

Dah Follow Jijah ???
har..har har ... sabo je laa serindit ni tauu ... dia cakap meh nak kasik jijah femess ... ramai follower dalam sekelip mata ...hahaha ni lah dia kasik ... ahaks ...lawak la ko serindit oittt ...tak tahann ... 30058 follower ...perghhhhh ... kejong Jijah japs ... ahaks .. thanks buddy ;) ..wink .. wink .. click je kat sebelah atas tu kalo nak follow ...

Jijah Ohh Jijah

Daisypath Anniversary tickers

Seiring & sejalan ...

Daisypath Anniversary tickers

Me & Vicky