keep on moving babeh ...

Happy Browsing Allz .. click my nuff nuff too ok ;) ..and ... please come again next time ...P/S: Let me know if i forgot to follow u back ok ..

Isnin, 1 November 2021

Tragedi 9 hari 8 malam - part 11

Disebabkan aku dah ada pengalaman buruk dengan mamat baju merah ... Aku jadi takut nak masuk tandas. Tambah lak dia dok ulang alik ke tandas... Aku siap intai dia dulu . Bila aku nampak dia balik ke tempat dia.   Cepat aku berlari ke bilik air ... Tapi bukan mandi la ... Mandi kan ambik masa lama. Tambah dengan tangan yang ada jarum tu. Payah nak buat cepat².  

Nak pergi tandas yang hujung sekali ward .. aku segan lak. Ramai lelaki belah hujung sana. Then ada 1 masa waktu petang .. aku dah tak tahan berpeluh sangat.. ingat nak mandi petang .. sekali aku nengok tandas sangat berantakan. Dekat lantai bilik mandi hujung .. penuh dengan najis manusia termasuklah di lorong bilik mandi .. aduhhh... X lalu Aku nak masuk tandas tuuu... Aku rela menahan sampai di bersihkan dulu. 

Sampai ke pagi besoknya .. aku masih X berani nak masuk tandas ... Soo aku X mandi lah... badan xyah cakap la. Memang belengas rimass... Nasib baik ada tisu basah Dettol. Tu je yg aku dok buat lap² badan dan muka kasi segar sikit sepanjang hari. 



Macam biasa selepas makan pagi .. ada porter yang hantar barang pesanan dari keluarga.. sekali ni .. aku mintak adik aku belikan 2 botol air mineral .. aku dah niat nak Kasik kat awek Thai tu satu botol. Suka kemain dia dapat air mineral tu ... Dok ucap tq tq tak habis2.

 Sebenarnya dalam barang aku yg di hantar semalam. Ada barang yang X cukup. Soo aku kena mintak adik hantar sekali lagi barang yang xde tu.. jadi pagi tu aku terima lagi barang². Kali ni adik aku letak dalam beg shopping gambar hari raya. 

Makcik kaya pun ada juga terima barang yang dia pesan kat anak dia. Dalam plastik farmasi ada bertulis nama dia ... Punya lah dia suka ... "Yayyy... Aku ada Pampers banyakkk... Pampers... Pampers "... Dia angkat dua beg plastik yang ada Pampers tu tinggi² sambil tunjuk dekat nurse...
 "Susah sangat nak dapat Pampers . Kali ni aku ada Pampers sendiri laaa.. tak hingin yang korang punya" kuat makcik tu cakap ... Xde sape pun layan dia ... Hanya awek Thai Aje yg ada kat tepi makcik kaya ... 
"Murni .. KO tolong aku simpan benda2 ni dalam laci .".. 
Terbongkok-bongkok laa si Murni dok tolong makcik kaya simpan barang². Antara barang yg dia dapat ialah tisu basah ... Tah macam mana dia leh cakap .. "KO nak barang apa .. KO ambik la Murni "... .. si Murni yang lurus ni ambik la sepeket tisu basah ..terus letak kat tempat dia ... Dan makcik kaya terus bersuara ... "KO tengok tu Mie ... Dia main ambik Aje barang aku.. X mintak punnn...  aku tak suka la dia ni Mieee... Main ambik je barang aku"

Dalam hati aku tertanya2 sendiri ... Aikkk... Yg tadi KO suruh dia ambik apa² Aje tu ape??? Tetiba KO kata main ambik Aje pulak.. Aish... Pelik aku org tua ni ... 

Tak habis dengan yang itu... Sekali lagi makcik kaya mengamuk... 

"Mieeeee ..KO cakap dengan dia .. pulangkan balik beg plastik akuuu... Aku tak suka la dia ni... Barang² aku semua aku nak .. yang ada nama aku .. semua aku punya.. aku nak beg plastik aku tuu balik..."

Masyaallah... Stress la Aku org tua ni... Serabuttt... Benda bodoh macam tu pun nak marah ke kalau orang ambik. Benda kecik bodoh tu Aje... "Supik rok rak" kata org Kelantan ... 

Aku pun capai beg shopping adik aku yg 10 kali ganda bagus dan elok daripada beg plastik bodoh makcik tuu... terus aku pergi kat awek Thailand tu .. 

"Misss .. next time u dont touch her things ....she don't like ..  return back her plastic bag ... She want it back ... U take this" ... Sambil aku sua kan beg tu ke tangan dia ... Terpinga² dia X tahu hujung pangkal apa makcik tu membebel tadi dan terkejut aku bagi dia bagi shopping tu. Cepat³ la dia keluarkan barang² dia yang dah dimasukkan dalam beg plastik tu.. serba salah agaknya .. dia cakap kat aku "noo.. I no need bag. I have bag"  ... "It's ok .. take it" Aku cakap kat dia ... dia ada woven bag. Agaknye Tali bag dia tu dah tak kukuh. Sebab tu agaknye dia ambik beg plastik acik tu.. 

Makcik kaya tetiba bersuara ... " Haaa .tuu..Amie Kasik KO beg lagi lawa .. aku nak beg plastik aku.. anak aku bagi barang kat aku.. aku punya.. semua aku nakk "

Eerrr ... Panassss .. dalam hati aku memang dok mengomel sendiri .... . Plastik bodoh Aje pun jadi hal. 

Aku tengok awek Thai tu elok je kemas barang² dia dalam bagi tu dan letak kat atas meja besi dia ... aku tengok muka dia sedih je. Muka macam org bersalah ada .. terpinga² ada.. entahlah apa yg dia rasa ...

Sepanjang hari tu .. memang makcik kaya dan Murni X bergurau senda .. langsung X bercakap ... Siap makcik kaya cakap .. "KO bagi tau dia .. aku X suka dia ... Aku tak mau dia tolong aku".
. Aku dah tak mau la bela dia .. bodoh sangat. KO bagi tau dia aku tak mau dia duduk dengan aku.. " .. 

aku buat tak tahu ajeee ... Malas aku nak layan lahhh... 

Si Murni tu agaknye tahu yg makcik tu marah dia ... Memang dia diam Aje. Bila makcik tu dah tidur.. dia bisik ² kat aku ... 
"She angry me.. she don't want to talk.. merajuk" lepas tu dia gelak² kecik.. aku sekadar senyum Aje lah... dia sambung lagi ... 
"I pity her... I see her like my mother (sambil peluk tangan dia ke dada macam dok peluk seseorang)... I love her ... She verry sick aa.. that's why she marah²" muka awek Thailand tu senyum lembut je ..  memang lembut sungguh dia ni. Makcik tu kasar macam mana pun.. dia tetap baik je layan org tua tu  ... 

Dalam hati aku ... Kesiannye la dia ni... Baik sungguh hati dia ... org tu buat macam² pun .. dia elok je layan org tu ... Kalau akuuu... "KO pergi mampusss lahhh... "

Bila aku dah geram Ngan makcik kaya yang dok marah² dan maki awek Thailand tu .. aku cakap jugak.. "mana la boleh acik nak suruh dia jaga. Dia bukan reti nak jaga acik macam nurse terlatih tu. Acik ambik la nurse yang ada sijil. Baru la ok dia jaga. Ini acik cakap lain. Dia Paham lain. Kang esok nak bagi ubat kang salah lakkk.. kan ke susah. Dia bukannya pandai pun... Tak payah lah..."

Makcik kaya pernah cerita kat aku... 
" Aku dulu Mie .. dah banyak kali ambik nurse yg bayar mahal ni.. macam² dia buat kat aku...ada yang sorang tu .. dia curi barang² aku... Lepas tu lari.. dah tu ada sorang tu dia kasinya aku ubat tido. Aku memang lemah betul masa tu. Entah berapa lama dia dah buat kat aku entah. Sampai aku jadi lagi sakit lah"

Emmmhh... Aku dapat bayangkan betapa azabnya kalo keje Ngan acik ni ..  buat tu salah .. ni salah.. tu kena maki.. ni maki.. serba tak kena. Kejap nak tu .. kejap nak ni . Memang macam kuli dia la kot .. dok bodoh²kan dan anjingkan org... Sama macam dia dok buat kat si Murni tu la agaknye... 
Ada satu kes lagi... Biasa kalau nurse cuci pesakit. Dia akan pakai tisu basah. Soo biasanya tisu basah tu nurse akan tinggalkan kat meja supaya senang next time nak guna. Makcik kaya ni dia buat MCM reta dia lak .. awek Thai nak guna untuk refresh badan dia (kan dia X boleh nak pergi mana² sebab ubat terpasang selalu.. Soo dia guna tisu basah la nak bersihkan. Badan dia ke ape .. padahal tisu hospital pun dia guna.. bukan habis sepeket pun . 2 3 helai je. Tapi makcik kaya cukup marah... Dia selalu cakap ."dia ni bukan boleh bagi sangat tisu basah. Sekejap je dia habiskan kalau aku tak larang.."memang dia marah la setiap kali awek Thai tu ambik tisu tu. Even tisu yg makcik kaya tu bagi pun dia marah jugak kalo awek Thai tu guna. Alahai.. bukan pakai duit KO pun.. apa la masalah nye .. aku ada Gak bagi sepeket kat awek Thai tu .. diam je makcik kaya tengok .. aku gerammm.. benci la aku dengar dia membebel X pasal² Dan benda yang remeh temeh. Aku jadi benci ..  aku perhati je awek Thai tu .  Bila dia dapat g tandas.. dia akan basuh semua tisu² basah yg dia dah guna tu .. then dia akan sidai kat birai katil dia bagi kering. Then dia akan guna semula tisu tu. 

Ada satu kali tu . Makcik kaya mengadu kat nurse .. "nurse jangan letak tisu basah tu kat meja ... Simpan sini.. kang habis sepeket dia ni guna. Pantang nampak tisu dia ni..."
Selamba nurse tu cakap..m "Alaa.. takpe la.. biar je la dia guna .. ada banyak lagi acikk ".. terdiam terus acik tu. Pelik kan.. benda macam tu pun nak berkira. Bukan org tu membazir pun. 

Aku terfikir sendiri ... Balasan apa lah yang Allah bagi kat dia ni ... Sampai macam tu sekali dia .. dalam sakit² macam tu pun .. perangai .. Nauzubillah. Takuttt... 

Malam tu awal semua tidur ... Aku macam biasa ..susah nak lelap... Aku dok perhati makcik canser ..  penuh sekeliling dia alat² yang entah macam³.  Termasuk alat berbunyi "te no nett" yg baca oksigen pesakit tu dan macam² lagi... Dah macam org dalam bilik kaca ... Terdetik dalam hati sesuatu ... 

Bersambung .... 

~ It'S OnLy Me ~ 
 Amietz

Tiada ulasan:

Dah Follow Jijah ???

Dah Follow Jijah ???
har..har har ... sabo je laa serindit ni tauu ... dia cakap meh nak kasik jijah femess ... ramai follower dalam sekelip mata ...hahaha ni lah dia kasik ... ahaks ...lawak la ko serindit oittt ...tak tahann ... 30058 follower ...perghhhhh ... kejong Jijah japs ... ahaks .. thanks buddy ;) ..wink .. wink .. click je kat sebelah atas tu kalo nak follow ...

Jijah Ohh Jijah

Daisypath Anniversary tickers

Seiring & sejalan ...

Daisypath Anniversary tickers

Me & Vicky