keep on moving babeh ...

Happy Browsing Allz .. click my nuff nuff too ok ;) ..and ... please come again next time ...P/S: Let me know if i forgot to follow u back ok ..

Ahad, 28 Jun 2020

Sambal belacan pedas hangat

Perghhh... Nama pun dah paduu... Sambal belacan Pedas hangat... Ni specialty yg mak aku buat tiada tandingan.. (Cewahhh... Jekk tinggi lagii...) 

Walaupun umo aku dah masuk 4 series... Sambal belacan ni aku leh kira sebelah tangan lom abis.. Hehehe.. 1 sebabnya.. Aku makan jenis x kesah.. ASBOL JE semua.. Xde nak complete set ke ape.. Sambal belacan ni kalo aku teringin... Baru aku buat... N setiap kali aku buat... Kira jadik laaa... Pedas hangat gak.. Hehehehe... Paling aku suka kalo sambal belacan ni buat nasik goreng.. Wallawehhh... Sedappp tuuuu... 

Sooo... I share the recipe. Mcm biasa.. Resepi aku main Agak2. Ni banyak gak.. 1 mangkuk kecik... 

10 bijik Lada merah... (Nak banyak la.. Sbb nama pun sambal belacan.. Kena banyak cili..) 
1 genggam Cili api... Merah atau hijau.. Dua2 boleh.. Nak lagi hangat.. Letak lagi banyak.. 

2 inci Belacan. Agak2 la beso ibu jari. Bako sikit... (Yg ini aku memang x paham.. Tang mana yg org kata belacan sedap.. Aku rasa sama je.. Cuma bau je la.. Ada bau best.. Ada yg kureng..soo ikut lah.. Belacan papar kah.. Melaka kee.. Penang kaa.. Bintulu kaa.. Belacan yg sedap kat tekak korang lah ekk.. .) 
Air asam jawa pekat2... Sebab aku nak blend.. Kalo tumbuk.. Kendian letak.. 

Air juice limau kasturi... Ini pilihan.. Kalo ibu.. Salah satu.. Nak air asam atau limau.. Aritu aku letak 2 2 sekali... Sbb nak blender. Kena ada air sikit... 

Perasa... Garam n gula... Kena rasa dulu baru letak... 

Tambahan utk penyedap... Yg ni kalo nak tukar2 selera. Kita gaul je dlm sambal belacan tuu lepas siap blend.

Tomato yg masih keras n x lembik Sgt.. Hiris2 agak kasar. 

Atau limau kasturi hiris nipis2... 

Soo tips utk blend sambal belacan.. Dah campur semua bahan asas... Tekan pulse.. Atau on off... On off.. Jgn halus sangat.. Kasar2 sikit.. Baru nampak mcm tumbuk kann.. Kann.. Hehehe.. 

Lepas dah blend baru aku perasakan.. Garam gula.... Letak juice limau... Last sekali baru gaul dengan hiris an limau atau tomato. 

Haaaa boleh try k... Aku je yg jarang buat.. Org lain sampai blobang lesung hari2 tumbok sambal belacan... Ape de Hall... 🤣 🤣 🤣 🤣 

~ It'S OnLy Me ~ Amietz

Tiada ulasan:

Dah Follow Jijah ???

Dah Follow Jijah ???
har..har har ... sabo je laa serindit ni tauu ... dia cakap meh nak kasik jijah femess ... ramai follower dalam sekelip mata ...hahaha ni lah dia kasik ... ahaks ...lawak la ko serindit oittt ...tak tahann ... 30058 follower ...perghhhhh ... kejong Jijah japs ... ahaks .. thanks buddy ;) ..wink .. wink .. click je kat sebelah atas tu kalo nak follow ...

Jijah Ohh Jijah

Daisypath Anniversary tickers

Seiring & sejalan ...

Daisypath Anniversary tickers

Me & Vicky