keep on moving babeh ...

Happy Browsing Allz .. click my nuff nuff too ok ;) ..and ... please come again next time ...P/S: Let me know if i forgot to follow u back ok ..

Ahad, 31 Oktober 2021

Tragedi 9 hari 8 malam - part 10

Sebelah hujung sekali row aku .. sebelah mamat baju merah.. ada sorang makcik.. badan dia memang bebetul besar.. kulit gelap²..  rambut dia pendek beruban .. makcik ni memang sangat mencabar minda. Setiap minit ada je dia punya bunyi... 
Sepanjang masa .. tak kira siang malam .. selagi dia belum terlelap.. selagi tu ada bunyi dari dia ..

"aduhhh... Aduhhh... Aduhhh... "

"Ahhhh... Ahhhh... Ahhhh,"

Kejap dia baring ... Kejap dia duduk .. then dia baring lagi .. lepas tu dia duduk balik.. serba tak kena ... 

Kejap2 dia panggil staff...

 "yanggg... Yanggg... OOO yanggg..."
"Paaa... Paaa.... Paaaaaa.... "
Maaaa... Maaaa... Maaaa... Mari lah sekejap"

Kadang dia panggil slow Aje .. kadang ada masa dia X tahan sangat tu.. dia menjerit kuat ... sepanjang masa ada suara dia je yg boleh dengar kat ward tu. 

Aku rasa staff yang bertugas pun X larat dah nak entertain dia .. kejap dia .. lepas tu dia lagi . Panggil lagi ..lagi dan lagi.. 

Tak cukup staff.. budak depan dia pun dia panggil mintak tolong jugak. 

Patutnya dia kena sentiasa pakai topeng muka oksigen tu.. tapi makcik ni selalu tanggalkan. Tak tahu la apa yang tak kena ... 



Satu lagi jarum yang cucuk kat tangan bila nak masuk ubat. Rasanya sebab makcik tu selalu bergerak .. Soo dia punya jarum tu selalu la tercabut... 
Kadang dengar nurse datang kat makcik tu n cakap.." laaa .. acik kenapa cabut jarum?? .. makcik tu cakap . "Sakit la .. " tak pun .. "tercabut tadi"... 

"Makcik .. makcik.. dah la susah nak jumpa urat makcik.. jangan la cabut acikk" kata nurse yang bertugas tu.. nada keletihan

Ada sekali tu aku tengok .. doktor dua orang datang kat makcik tu .. dok bincang dan cari² urat. Punya lah lama nak cari. Belek tangan sana.. belek sebelah sini .. Dah tu bila nak cucuk .. punya lah susah .. dia dok gerak² xmo dengar cakap doktor .. dah tu dok jerit ... "Sakittt"... Sakittt".. "aku sakitlahhh"

Ada time kalau nurse yang baik bertugas .. elok Aje dia layan acik tu. Cakap lembut² je Ngan acik tu .. ada time kalau masuk nurse yang angin X ok .. boleh dengar suara dia marah makcik tu.. dah X tahan sangat agaknye .. ye lah .. bukan makcik tu sorang Aje yang dia nak kena layan.. 1001 lagi kerja yang dia kena settlekan. Kesian Gak aku tengok nurse² ni. 

Tak semua dia layan kasar. Nurse yang bertugas kat sini semua lembut2 dan baik je kalau layan patient yang X sedar  ada satu malam sebelum habis syif.. aku tengok nurse² ni elok Aje layan makcik canser walaupun makcik tu X sedar. Dia angkat kan makcik tu . Betulkan posisi bagi selesa ... Ambik selimut tebal .. gulung² dan sendal kiri kanan acik tu biar tegak X jatuh ke tepi katil ... siap mandikan/lap² dan tukarkan Pampers dan segala²nya. Bila dia puas hati .. baru lah Dorang tinggalkan acik tu dalam keadaan yang sangat bagus. Salute to all nurse. 
 
Ada juga part kelakar nurse² nih.. Ada satu hari tu aku dok perati geng nurse ni ... makcik ni memang tak berenti2 laa panggil nurse .. letih agaknye dorang nak melayan ... soo kebetulan ada sorang nurse tu nak lintas row aku (means nak mengelak makcik tua hujung tuu) ... kemain lagi dia ambik lajak dari bilik kaca ... laju je dia lari melepasi row aku ... hahahha dah macam main kejar2 polis entry pulak ...  gelak sendiri aku nengok gelagat geng tu ...
Ada nurse² yang jenis suka melayan... Dorang saja la kacau makcik kaya ... "Acikk.. nyanyi satu lagu".. nyanyi la org tua TUU .. lepas 1 lagu . 1 lagu ... Suka dia ... Tak pun saja nyakat acik tu "acikkkk I love u".. lepas tu dok uji acik tu .. ni nama sape? Rupanya selain murni ... Nurse yg rajin melayan pun ada nama lain Gak acik tu Kasik... Halimah lahh... Siti lah ..Nora lah. Macam²

Ok sambung makcik tepi dinding balik.. 
Sebab acik tu selalu bangun duduk bergerak² X diam.. selalunya kain dia memang entah kemana².. baju dia pun tercabut³.. Pampers dia pun sama kadang sampai ke hujung kaki.. sekejap je dia bertutup litup elok dalam selimut .. selalunya .. memang X complete. Kadang dia sengaja cabut baju dan kain dia ... Memang terbog3l habis lahh. Aduu.. malu jugak sehh... nurse dah puas bebel... "Acik kenapa bukak baju ni.. abis semua orang tengok acik ..malu laa acikk" sama juga. Memang X bertahan lama .. aku X tahu lah dia kepanasan ke ape. Memang selalu dia akan tanggalkan. 

Ada sekali tu kemain lagi dia panggil nurse .. "yanggg... Yanggg... OOO yang .. mari la kejappp". 
"Ada apa acikk... " Kata nurse sabar .. 
"Tangan acik ni .. kena tahii.. " sambil tunjuk tangan ✋ dia yang dah berlumuran najis... 
"Alahai... Kenapa acik pegang tuuu" 
"Acik tak sengaja ...  Terkenaaa"
Pergi la balik nurse tu dengan kawan dia untuk bersihkan makcik tu yang dah terbogel habis .. Pampers dia dah sampai ke hujung kaki dengan najis yang dah bersepah2 ... Ok yeah..  sedang elok lak tu time KO tengah mengadap makanan lunch ... Hahahahahah KO raseee??

Soo kebingitan ward Aku datangnya dari makcik tua tu. Then bersahut-sahutan dengan makcik kaya. Bila makcik tua buat bising .. makcik kaya tambah ... Dia nyanyi lagu kuat².. kejap lagi dia dok berzikir la .. dok ngaji lah... Dah tu dia mula la dok sumpah seranah. 
"Eiii memekak Aje la pompuan ni"  ... "Aku cukup tak suka la orang yang suka mengeluh ni ... Tak ingat tuhan ke?.. tak lama mati laaa pompuan ini?" 

Ada satu masa tuu.. makcik kaya cakap.. "Mieee KO tengok ekk... Aku bagi dia masa 5 hari .. kalau dia tak senyap TUU.. memang dia nak mati laa.."
"KO tengok macam makcik sebelah ni (makcik canser)... Dia ni pun sama memekak jeee... masa mula² masuk.. sekarang dah diam Kann..banyak dah aku baca doa kat dia... Dia ni aku bagi masa 3 hari jeee... KO nanti tengok ekk" 

Ada satu hari tu.. makcik tua memang sangat tak keruan. X tahu apa yang X kena. Sepanjang hari dia dok panggil² orang. Kali ni memang dia bogel habis. Bila dia bising.. makcik kaya pun mula laaa serabut otak. Entah macam mana dia dah mula membebel.. 

"Org tua ni tak tahu malu ke.. habis semua nampak .ingat badan dia cantik sangat ke nak tunjuk kat orang.. . badan dah la besar ...hitam... Mieee ... KO nak dengar cerita tak? KO tau abu Jahal tak?? Kalau KO nak tau abu Jahal... Badan dia sama la besar macam org tua tu jugak... KO pergi sana tutup tirai dia tu Mieee ... Menyampah lah aku tengok dia ... Mieee .. KO tolong la pergi sana tutup dia .. aku xmo tengok dia ...tua tak tahu maluu .. KO pergi la sana sekejapp "

Aku dah tak tahan sangat nak layan semua karenah dan benda yang berlaku dalam ward tu... Seriuss .. lagi lama aku dalam tuuu.. lagi stress dan boleh naik gila aku rasa ... entah macam mana aku dah tak tertahan lagi dengar makcik kaya dok desak aku ..... tiba² terkeluar dari mulut aku ... 

"saya tak nak lah acikkk.. jangan la paksa saya buat benda yang saya tak mauuu.. saya X mau .. X mau lahhh.. dah lah acikkk... Apasal dok bukak aib orang lain tuuu.. kan ke berdosa jugakkk" kuat suara aku ... Entah satu ward boleh dengar agaknye ... 

Tersedar kejap tuu... aku urut dada sendiri sambil cakap ... "Sabar amieeee ..sabar "... Aku tarik napas dalam² dan bertenang... pakcik sebelah aku diam X terkata ... awek thai pulak .. "Pity herr"

Brother Sabah dah tak tahan agaknye ..dia pun bangun dari tempat dia .. pergi kat makcik tua dan tarik tirai tutup sekeliling ... makcik tu panggil 2 3 kali ..tapi lepas tu senyap sunyi...

Bersambung .... 
 

~ It'S OnLy Me ~ 
 Amietz

Tiada ulasan:

Dah Follow Jijah ???

Dah Follow Jijah ???
har..har har ... sabo je laa serindit ni tauu ... dia cakap meh nak kasik jijah femess ... ramai follower dalam sekelip mata ...hahaha ni lah dia kasik ... ahaks ...lawak la ko serindit oittt ...tak tahann ... 30058 follower ...perghhhhh ... kejong Jijah japs ... ahaks .. thanks buddy ;) ..wink .. wink .. click je kat sebelah atas tu kalo nak follow ...

Jijah Ohh Jijah

Daisypath Anniversary tickers

Seiring & sejalan ...

Daisypath Anniversary tickers

Me & Vicky