keep on moving babeh ...

Happy Browsing Allz .. click my nuff nuff too ok ;) ..and ... please come again next time ...P/S: Let me know if i forgot to follow u back ok ..

Sabtu, 30 Oktober 2021

Tragedi 9 hari 8 malam - part 9

Suatu pagi .. macam biasa .. aku bangun awal daripada orang lain ... terus masuk ke bilik air dan mandi sampai puas .. bila aku dah siap pakai baju dan keluar dari bilik mandi ... tetiba aku nampak mamat baju merah berdiri tegak aje dekat lorong bilik mandi ..punya la aku terkejut besar ..  

dekat lorong bilik mandi tu ada 3 bilik ... semua boleh berfungsi dengan baik ... kebetulan pagi tu aku guna bilik mandi yang ke 2 (tengah-tengah) .. dah kenapa dia berdiri tegak aje kat lorong tuuuu ... serius weyyy .. dalam dunia ni .. aku paling fobia ngan orang gila ... dah banyak kali aku ada pengalaman ngeri ngan orang gila ni ....

Aku pun peluk baju-dan barang-barang yang aku bawak ... terus aku jalan laju-laju .. aku lak kena mengelak dari mamat baju merah tu ... dia berdiri dok tenung ape tak bergerak-gerak ... aduiii ... rasa nak tercabut jantung aku sekejap... terus aku balik ke katil dan bertenang ...  

Pagi tu lepas aku sarapan terus ada porter datang kata nak bawak aku pegi xray tube yang doktor pasang semalam ... soo sedang elok aku siap .. terus la aku naik kerusi roda tu ... 

dekat spital tu .. aku pernah la tengok ... bila ada pesakit covid nak lalu .. guard akan dimaklumkan dalam walkie talkie dan sepantas kilat depa akan kosongkan semua laluan yang pesakit covid nak lalu ... selalunya aku akan tengok dan tertanya-tanya sendiri jer ... pagi tuuu aku merasaaaaaaaaaaa ... hahahaha .. giliran aku lak kena ... laluan semua di kosongkan dan aku di tolak laju-laju ke destinasi yang aku nak pegi ... bukan sebab aku ada Covid ekk ... tapi rupanya sebab tak tahu lagi status covid test yang ambik haritu .. sooo sebagai precaution .. semua di anggap ada COVID. sooo secara rasminya ... merasa la aku di tolak kehulu kehilir dengan laluan yang di kosongkan untuk pesakit COVID .. hahaha nasib baik muka pakai mask. Soo boleh buat relax je la.. kalo tidak malu gak rasa weyy.. orang dok tengok je KO lalu.. 

ooo yer ... aku lupa nak kenalkan sorang patient ni ... dia duduk di sebelah row makcik kaya .. selepas lorong laluan berdepan dengan katil brother Sabah... makcik tu sakit canser paru2 tahap 4 atau 5 aku tak pasti ... awal masa dia datang .. makcik kaya kata dia meracau2 memekak (ayat makcik kaya) .. tapi sejak aku tengok .. makcik tu selalu tidur aje .. maybe kesan ubat tahan sakit kot .. entahlah ... masa sebelum dia tidur panjang .. ada juga dengar seolah2 dia macam mengerang kesakitan sepanjang hari ... kebanyakan masa kalau tengok pada makcik tu .. seolah-olah dia sukar bernafas .. memang sentiasa terpasang alat pernafasan kat muka dia tu .... 

Ok ... sambung cerita tadi ... lepas aku habis x ray .. aku di tolak ke satu bilik rawatan ... disebabkan belum tahu status aku positif atau negatif covid ... maka dorang mengasingkan aku dari semua patient yang lain .. dalam bilik tu .. punya la sejuk bedi .. kipas semua terpasang full .. sejuk dan nyaman gilerr ... aku yang tadi dah berpeluh-peluh bagai .. terus rasa selesa ... baring aje kat katil rawatan.. terus aku padam ... entah berapa jam aku tak pasti ... bila aku sedar ... hujan turun dengan selebat-lebatnya ... aku terus teringat masa-masa yang mustajab doa antaranya bila masa hujan turun .. entah kenapa .. aku terbayangkan sorang-sorang patient dalam ward tu dan aku titipkan setiap seorang secebis doa dari hati aku ... aku doakan agar semua sihat dan dipermudahkan urusan setiap orang ..

Balik dari bilik rawatan pun sama .. laju je dia tolak aku sebab laluan dah di kosongkan ... naik lif pun memang dah tersedia terbuka .. hehehe special woooo ... treat VVVVIP gituww ... sampai ke katil .. aku pun ucap terima kasih kat porter dan naik ke katil aku ... 

Pakcik sebelah aku terus tanya ... "Pegi mana tadi" ... 

"Tadi dorang bawak saya pegi x ray .. lepas tu terus pegi buat rawatan .."  balas aku     

Pakcik " ooo patut la ... ingat ke dah boleh balik ..tadi acik suruh dia simpan makanan awak kat sini" sambil tunjuk tray makanan tengahari aku dekat meja besi.

"Terima Kasih acik .. Acik dah makan ke belum? saya rasa lapar lah .. "

Tiba-tiba makcik kaya bersuara ... "aku dah dapat makan KFC tadi mie ... semua dapat makan KFC tadi .. aku kasik semua orang ... ko nak KFC ke??"

aku : "ooo dah dapat makan KFC ya ... Alhamdulillah ... takpe acik .. makan lahh. saya dapat mee goreng ni ha" sambil tunjuk tupperware kecik yang ada mee goreng dalamnya. diet yang dorang bagi dalam bilik rawatan ... elok gak dia kasik .. aku rasa lapar gila .. mana nak cukup kalo takat makan roti bun 1 ketoi .. hehehe .. soo banyak la aku makan aritu .. dengan mee gorang aku ngap ... nasi tengahari aku ngap ..

Masa aku baru suap mee goreng.. makcik kaya cakap.. "macam sedap Aje aku tengok KO makan mee TUU" ..

aku balas balik "biasa la acikk.. makanan spital.. acik nak ke?" 

Makcik kaya : " takpe.. KO makan lah"

Dalam ward ni pagi dan petang .. ada banyak burung merpati datang cari makanan... Makanan yang tumpah2 kat lantai tu semua burung² datang bersihkan. Nurse dan cleaner marah kalau tau patient Kasik burung² makan.. ye la.. kang dia. Berak kat lantai ke ape. kotor la. Suka Gak tengok burung3 ni. Macam² warna ada. Ada sekor warna hitam semua .. cacat bulu dia .. bersepah bulu dia tumbuh... Geng dia ada 3 ekor. Badan dia X gemok macam burung3 yg lain... Kawanan burung ni kira MCM ada big boss la.. semua akan ikut big boss .. 

Pakcik sebelah aku ni suka sangat tabur makanan .. ye lah .. mata dia dah X nampak .. kadang makanan dia tumpah² tu.. burung² ni la yg akan kutip kat lantai.. 



Di suatu waktu .   ada sekali tu aku teringat awek thai pernah nangis teresak-esak sambil cakap ..." i want to go back .. i dont happy here .. i want to drink .. not enough water .. they dont give me water .. .. sometimes im hungry ...no food .. no bread .. i want go back " ye lah ... tangan dia kan sentiasa ada ubat terpasang tu sebab doktor x kasik dia jalan-jalan takut pensan .. kadang bila aku tengok dia dah takde air dalam cawan tu .. aku tanya la .. dia nak air ke tak? soo aku pegi la jalan ke pantri dan isikan air penuh-penuh untuk dia dan pakcik sebelah aku tu ...  

Petang hari tu datang la makanan malam .. lauk gulai lemak kuning ikan ... awek Thai tu kebetulannya memang rasa lapar ... "I hungry .. i wan to eat first.. i like this fish" .. 

baru je dia nak bukak makanan tu .. tetiba makcik kaya cakap .. "Murnii aku nak makan.. aku nak makan sekarang" ...

si Murni lak balas .. Im soo hungryy .. wait aa i eat first .. later i give you eat" sambil tunjuk tangan tanda tunggu dekat makcik kaya.. lapar sangat dia agaknye petang tu ... 

makcik kaya terus merajuk ... "tak payahlah ... aku taknak makan ... engkau makanlah .. "

Bila dia kata macam tu ..si awek Thailand tu pun balik semula kat katil dia dan makan la dengan berseleranya .. bila siap makan ... dia pun bangun nak suap makcik kaya pulak .. tapi makcik kaya tu merajuk dah ,, dia kata dia tak mau makan .. yang awek thai tu pulak ingat dia xmo makan nasik tu  ... soo dia terus la ambik tray makanan tu ke meja dia .. .makcik kaya pun cakap ... "Ko tengok mie ... dia main ambik aje makanan aku ... aku nak makan laaa nasik tuuu ... bodoh betul la dia nii ... Mieee .. ko cakap ngan dia .. aku nak makan laaa nasik tuuu" ...

Ya allah ... apa la lagi makcik ni .... aku pun cecepat cakap ngan awek Thai tu ... "missss ... misss ... u dont take her food ... she want to eat that" .. 

awek Thai tu terkedu kejap ... "she said she dont want"  .. dia pun tutup balik bekas tray makanan tu dan pulangkan balik kat meja makcik kaya tu ... rasa bersalah agaknye dia .. 

Aku lak rasa kesian kat awek Thai tu ... terus aku cakap ..."Nevermind u take mine ... i dont want to eat .. i feel full " terus aku kasik tray makanan aku  dan dia makan dengan happynya ..siap cakap .. "I like this fish" ... 

malam tu aku makan 2 ketul bun kaya yang adik aku kasik dengan air kosong .. 

Malam tu hujan lebat turun lagi. Sejuk dan nyaman je udara ... Sedapnya kalau dapat secawan air panas. .. awek Thai duduk dekat hujung katil.. dia dok termenung pandang ke luar .. bila dia pandang aku .. dia cakap .." I feel happy.. I don't want to sleep tonight. I just want hot coffee and chit chat until morning .. " .. happy Aku dengar bila dia kata happy.. malam tu dia kata dia nak order kopi panas. Dia mintak tolong nurse call kawan dia .. orderkan kopi... 

Aku pulak .. dari siang tadi keletihan .. rasa nak tidur puas malam ni.. tapi tu lah... Dah namanya hidup dalam ward. 

Brother Sabah dok pasang opera cina .. slow Aje .. tapi aku boleh dengar sayup². Mamat baju merah duduk tenung henpon tu. Seronok agaknye dia nengok opera tu.. 

Orang belakang lak dok cakap kuat Ngan family dia .. then dia dok pasang radio ..

Sudahnya aku ambik tuala .. tutup  kepala dan tidur ...

Bersambung ....

~ It'S OnLy Me ~ 

 Amietz

Tiada ulasan:

Dah Follow Jijah ???

Dah Follow Jijah ???
har..har har ... sabo je laa serindit ni tauu ... dia cakap meh nak kasik jijah femess ... ramai follower dalam sekelip mata ...hahaha ni lah dia kasik ... ahaks ...lawak la ko serindit oittt ...tak tahann ... 30058 follower ...perghhhhh ... kejong Jijah japs ... ahaks .. thanks buddy ;) ..wink .. wink .. click je kat sebelah atas tu kalo nak follow ...

Jijah Ohh Jijah

Daisypath Anniversary tickers

Seiring & sejalan ...

Daisypath Anniversary tickers

Me & Vicky